Mine områder
Hjelp

ENK - Import fjorårstall og Preutfylt skattemelding - Rettigheter?

15-03-2017 18:34 (Sist oppdatert 07-10-2019)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 2143 Visninger

Hvilke rettigheter trenger jeg for å kunne importere fjorårstall for ENK og preutfylt skattemelding for innehaver av enkeltpersonforetak?

 

For å kunne importere fjorårstall for ENK må du også ha nødvendige rettigheter for innehaveren av ENK-et, ikke bare for virksomheten. I tillegg må fagsystemID / passord for Total foreligge for innehaver. 

Hovedskjema for ENK mht fjorårstall er RF-1030 på samme måte som RF-1028 er hovedskjema for AS . 

Dersom rettigheter er delegert av innehaver til regnskapsfører, antas at standard fagsystemID / passord vil kunne anvendes - hvis ikke må egendefinert opprettes på altinn, og evt benyttes ved import. 

Avgjørende er det at rettigheten "Privatperson begrensede rettigheter" er delegert til vedkommende som skal importere fjorårstallene under hovedskjemaet RF-1030. 

I tillegg anbefales delegert; 

  • Basisrolle
  • Begrenset signeringsrett
  • Regnskapsmedarbeider
  • Tilgangsstyring
  • Utfyller/Innsender

 

Husk også at fjorårstall kan importeres både for aksjeselskaper og selskaper med deltakerfastsetting. Da er hovedskjema hhv RF-1028 Skattemelding og RF-1215 Selskapsmelding. 

 

Som en generell anbefalt praksis anbefaler vi bruk av Standard fagsystemID og passord opprettet og registrert på virksomheten du driver på altinn under Profil Avanserte innstilling og Datasystem, og at alle som man skal bistå med årsregnskap / skattemelding mv. delegerer aktuelle rettigheter til din virksomhet / virksomheten du er ansatt i. Er du ansatt og ikke eier / driver, må styre-/daglig leder delegere videre til deg internt. 

Ved en slik praksis, kan i prinsippet standard fagsystemID / passord benyttes gjennomgående, og man eliminerer behovet for Egendefinert fagsystemID / passord.

 

Lykke til!

Bidragsytere
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"