Mine områder
Hjelp

Visning og beregningsgrunnlag for fortjenestemarginer på salgsordre

30-08-2017 14:25 (Sist oppdatert 19-07-2019)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 1153 Visninger

 Ofte kan det være ønskelig å se marginene/fortjenesten ved registrering av salgsordre. Det kan også være ønskelig å beregne salgspris ut fra erstattningskost eller annen kostpris enn det som ligger på ordrelinjen. Hvordan dette kan settes opp beskrives her.

 

Du har mulighet for å vise bruttomargin/fortjeneste på salgsordren. Det kan aktiveres under Logistikk, Salg, Innstillinger, Salgsinnstillinger og feltet "Vis bruttomargin/fortjeneste".

Du kan også aktivere «Bruk erstattingskostnad for bruttomargin/fortjeneste» under Salg, Innstillinger, Salgsinnstillinger.

erstattningskost1.PNG

Ved registrering av salgsordre vil du øverst til høyere i skjermbildet få informasjon om fortjeneste på ordren. Der vises også feltet "Bruk erstattningskostnad for bruttomargin/fortjeneste" vil også vises i skjermbildet når det er aktivert.erstattningskost2.PNG

Er feltet "Bruk erstattningskostnad for bruttomargin/fortjeneste" ikke aktivert vil systemet bruke kostpris for å beregne bruttofortjeneste.

 

erstattningskost3.PNG

  

Er feltet "Bruk erstattningskostnad for bruttomargin/fortjeneste" aktivert vil leverandørpris definert på standard leverandør knyttet til varen benyttes som grunnlag for beregning av marginene.

Under har jeg aktivert feltet og da er det ikke kostpris på linjen som benyttes men leverandørpris på standard leverandør på varen som benyttes. I dette tilfelle kr 50,-. Du ser marginene har endret seg basert på dette.

erstattningskost4.PNG

 

Du kan også benytte erstattningskostnaden til kalkulering av salgspris. Funksjonen finner du under Kundereskontro, Arbeidsområde, Registrering og Kundeprisavtaler og Beregn nye priser.

 

erstattningskost5.PNG

 

Bidragsytere
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"