Mine områder
Hjelp
Tone Holta
CONTRIBUTOR *

Utbetaling av feriedager som ikke er brukt

av Tone Holta

Er det lov å vfå utbetalt feriedager som du ikke har fått brukt?

MVh Tone

2 SVAR 2

av Monica Bremtun-Olaussen -

Hei

 

Ferielovens feriedager som ikke er avviklet ved ferieårets slutt, skal ikke slettes, men overføres til påfølgende ferieår. Er feriefritid overført til et påfølgende ferieår, utbetales feriepengene for den overførte del først når ferien tas. Det vil si at man kan ikke utbetale feriedager som ikke er avviklet ved årets slutt.

 

Når det gjelder arbeidstakere som har avtalefestete ferie i tillegg til de feriedagene ferieloven gir rett på, så vil det være opp til avtalen som gir rett på de ekstra feriedagene hvordan disse dagene skal håndteres. Det kan f.eks. være at denne avtalen åpner for at man sletter avtalefestede feriedager som ikke er avviklet pr årets slutt, og utbetaler feriepenger til gode for disse dagene.


Med vennlig hilsen,
Monica/Legal advisor
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Synes dette er litt missvisende:-). Vi må skille mellom trekk for ferie og feriepenger. Kommunene utbetaler  opptjente feriepenger i juni, og samtidig foretas det trekk for ferie (5/6 ferieuker). Snakker her da om alle som har fastlønn. I flg ferieloven er alle pliktige til å ta ut ferien. Hvis ikke all ferie blir tatt ut, skal ferien overføres til neste år. Det er egentlig bare når du slutter at du har rett på å få tilbakeført TREKK FOR FERIE. Det er altså trekket for ferie som blir tilbakebetalt, og ikke feriepenger. Feriepengene er jo utbetalt i juni. Slik blir det gjort i kommunene, hvordan det gjøres i det private vet jeg ikke.  

 

    

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"