Mine områder
Hjelp
Mamut One
Mamut One Mamut One expand navigation
Anonymous
Ikke relevant

Når har dere planer om å fikse alle irriterende ting i brukergrensesnittet?

av Anonymous

Her er noen av dem:

1. Produktlistevindu er alt for lite, og kan ikke gjøres større.

2. Visning av strukturvarer i en vare, kutter varenr slik at man ser ikke hvilken vare det er. Går ikke å gjøre kolonnen bredere.

3. Det burde være unødvendig å måtte velge hvilken av de 3 kolonnene i produktlisten man vil søke på. Inneholdersøk burde være standard, slik at man slipper å skrive %søkeord. I det minste så burde man kunne bare klikke på en ny kolonne og den vil søke der med innskrevet søkeord. Nå må man gjøre en endring i søket for at den skal trigge et nytt søk i valgt kolonne.

4. Endinger som sortering etc. lagres ikke til neste gang.

5. I innkjøp, så må du lukke innkjøp og trykke refresh for at de nye inkjøpene er tilgjengelig i piltastnavigasjonene på toppen.

6. Under strukturvarer i et produkt, bør det være en kolonne med pris i valuta.

7. Under innkjøp burde der være et felt man kan registrere leverandørens PI, evt. et internt notaltfelt.

8. Hvis du går inn på statistikk på et produkt og velger å få opp liste over innkjøp på dette produktet, går det utrolig nok ikke an å klikke på linjen med innkjøpet for å få opp det aktuelle innkjøpet. Du må til og med lukke all viduer helt tilbake til produktet, før du kan gå i innkjøpsbildet å søke Lete etter nummeret. Her må man selvfølgelig klikke flere ganger på kolonnene for å få sortert riktig først. Var det feil innkjøp, så er det bare å begynne forfra igjen. Samme gjelder også for faktrua linjer via statistikk.

9. Gjør produktnr på produktkort merkbart slik at det kan kopieres. Nå må du klikke på epost for å få opp et nytt vindu for å få mulighet for å meke å kopiere produktnr.

10. Gjøre det mulig å legge inn URL til et produktbilde, som kommer kan vises på diverse-tabben på produkt. Nå må bilder lastes opp manuelt.

11. Kunne vise pris i annen valuta på produkkortet. (Uten å sette fastpris i valuta) Nå må du opprette et tilbud i en annen valuta, for å se dette. Det burde vært en droppliste i prisbildet på produktkortet som lar deg velge en annen valuta, slik at du enkelt kan se pris i den valutaen du ønsker.

12. Layout og sorteringer i forskjellige skjermbilder lagres ikke.

13. Hastighet når man åpner nye vinduer. (Det er ikke pc'en min eller serveren som er treg.)

 

 

Dette er bare noe av det som irriterer oss til daglig, og burde være enkelt å fikse på. Jeg vil anbefale utviklerne om å bruke et par dager på å faktisk bruke Mamut programmet, og prøve å se etter ting som kan forbedres i brukergrensesnittet. Det er mer enn nok å ta tak i. Det er utrolig synd at et program som har det aller meste man trenger, skal være så klønete å bruke.

 

2 SVAR 2
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei,

Jeg burdet kanskje nevnt at en del av dette ble sendt inn som forslag for over et år siden, uten at selv de enkleste tingene har blitt gjort noe med. Jeg vil anta at det å gjøre det mulig å gjøre et vindu større, kan gjøres enkelt ved å forandre en enkelt parameter i properties for viduet i det utviklingsverktøyet dere benytter. Jeg har vanskelig for å tro at det skulle kunne lage noen komplikasjoner, som gjør at dette må testet ut i lang tid.

Det å gjøre et felt merkbart (fortsatt ikke redigerbart), burde også være tilsvarende enkelt å gjøre.

Når ikke noe av tingene vi sendte inn for et år siden er gjort noe med, så prøver jeg igjen. Denne gangen via forumet.

Mvh

Øystein

Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Takker for detaljert og god tilbakemelding.
Vi setter stor pris på tilbakemelding om hva som kan være bedre/annerledes da mye av det du ser i dag i Mamut er noen som ønsket seg for måneder eller år siden.  Men som du sikkert forstår, mottar vi mange ønsker om ny funksjonalitet, optimalisering av eksisterende funksjonalitet og av og til rapporter om feil i programmet.  

Vi videresender alltid ønskene til vår utviklingsavdeling som legger dem til sin database slik at de kan vurdere alle ønskene opp mot hverandre. Og basert på bl.a. vanskelighetsgrad, tidsforbruk, tilgjengelig ressurser, alvorlighetsgrad og hvor mange andre kunder som ønsker det samme/er berørt blir ønsker valgt ut til fremtidige utgave av Mamut og så implementert, testet og så lagt ved i den endelige utgaven.   Denne prosessen tar tid, og vi vet at en del ønsker er nødt å bli nedprioritert til fordel for mer akutte ønsker eller funksjonalitet, der i blant spesielt påkrevde endringer fra staten.  
Derfor kan jeg ikke si noe om når eller om dine ønsker blir noe av.

Ang hastighet, så skal alle vinduer med noen få unntak lastes raskt under normale forhold. Men enkelte vinduer kan bruke noen få sekunder om man har en meget stor database, slik som at man har mange titalls tusen produkter i databasen. 
Kanskje er det tilfellet.  

 

mvh,
Morten H. - Visma Mamut Support