Mine områder
Hjelp
Anders Kringsjaa
CONTRIBUTOR ***

Få et produkt over flere linjer tilsvarende antallet av produktet

av Anders Kringsjaa

Hei.

 

Vi har noen produkter som vi legger inn serienummer på ved salg, men vi skulle gjerne hatt det sånn at disse produktene brukte en varelinje pr antall av disse produktene, da serienummertabellen kun knyttes til opp til en og en varelinje. Finnes det noe automatikki dette?

 

12 SVAR 12
Frode_Antun
PARTNER

av Frode_Antun

Jeg ser at saken er løst, men som nesten alltid, finnes det i VBus flere løsninger på samme ønske.

Hvis det er slik at dette ønske om splitt av ordrelinje med én linje pr. stk, bare brukes på produkter som selges i et lite antall (les: inntil 7), kan du bruke en funksjon som egentlig er ment for noe helt annet: Splitt ordrelinje i Pris/rabatt-matrisen.

Da kan du Pris/rabatt-matrisen gjøre slik:

Frode_Antun_0-1711473816203.png

 

av Per Øyvind Trydal

Nei, men om du kun skal bruke serienr ifm salg/uttak så ville jeg heller brukt Serienr tabellen (koble den til ordrelinje) og angi serienr som du plukker i denne. Ferdigmelder på vanlig måte. Kan også sette på produktet at det skal ferdigmeldes ved inntasting av serienr.

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Anders Kringsjaa
CONTRIBUTOR ***

Ved å gjøre det sånn, vil produktet også legges på samme antall varelinjer som antall av produkt som bruker serienr?
Jeg skal teste litt 🙂

Det vil fortsatt kun være 1 varelinje på ordren, men statistikken blir ekspandert med samme antall linjer som antall av produktet forutsatt at du legger inn serienr i serienr tabellen

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community

av Per Øyvind Trydal

Hei, dette finnes det en løsning for i Visma Business.

Både ved innkjøp og salg

Dette angis per produkt under Behandlingsmåter og fanen Serienr

Serienr legges inn i Reservasjonstabellen (som er koblet til Ordrelinjer)

PeryvindTrydal_0-1709151742464.png

Ved utskrift kan man krysse av for Ta med serienr fra reservasjonstabellen

PeryvindTrydal_1-1709151810668.png

 

Serienr vises fortløpende i feltet Beskrivelse på ordredokumentene.

 

PeryvindTrydal_2-1709151936203.png

 

 

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Anders Kringsjaa
CONTRIBUTOR ***

Krever denne løsningen at vi legger inn serienummer pr enkeltprodukt når vi tar det inn fra leverandør?

Anders Kringsjaa
CONTRIBUTOR ***

av Anders Kringsjaa

Skjønner. Det hadde vært enkelt om det var en mulighet for dette.
Har blitt fortalt at ALT er mulig med VB så derfor jeg er nysgjerrig på hvordan jeg skal få til det jeg ønsker 🙂
Kjenner du til om det finnes en brukermanual til visma business?

Godkjent løsning
magnusalex
PARTNER

av magnusalex

Det finnes, men den er kanskje ikke "superbra". Her er link:

https://doc.visma.net/userdoc/business/17.10/nb-no/products/business/concept/c_visma_business_main.h...

 

Det ligger dog ganske mye bra Visma Learning Universe:

https://www.vismalearninguniverse.com/pages/57/home-visma-business

 

Håper du finner noe som er av interesse i disse to 🙂 

 

Magnus

Anders Kringsjaa
CONTRIBUTOR ***

av Anders Kringsjaa

Takk for link 🙂
Skulle tro det var pålagt å sende med en komplett brukermanual når man kjøper software.
Skal kikke på det og se om jeg blir noe klokere.

magnusalex
PARTNER

av magnusalex

Kan du utdype litt mer hva du mener?

 

Serienummerne knyttes normalt sett til varepartier, men et vareparti kan jo inneholde bare én vare osv. 

 

- Magnus, Wican Data AS

Anders Kringsjaa
CONTRIBUTOR ***

av Anders Kringsjaa

Vil gjerne ha en automatikk i at når vi selger produkter vi har serienummer på at de blir lagt på hver sin linje i ordredokumenter som ordreutskrift, ordrebekreftelse, men mest viktig på pakkseddel og faktura.
Hvert enkelt produkt i denne kategorien har hvert sitt serienummer, så når vi legger det inn i en ordre blir det liggende på en linje med bare et felt for å skrive inn serienummer.
Dette feltet er ikke stort nok og om vi skulle ha endret formular til at det ble stort nok for kanskje 3 serienummer, vil vi likevel ha et problem når vi selger 10 stk av produktet. Vi må derfor endre ordrene som kommer inn så produkter som har sine egne serienummer blir liggende på hver sin varelinje tilsvarende antall som skal selges av dette produktet.

magnusalex
PARTNER

av magnusalex (Oppdatert ‎01-02-2024 18:20 av magnusalex PARTNER )

Forstår. Jeg ser hvordan det hadde vært nyttig, men det ligger nok ingen automatikk på dette som jeg kan komme på, i alle fall. Et alternativ er å legge til produktet flere ganger når man skriver ordre. Selve registreringen går jo raskt ved å benytte / for å kopiere verdiene fra linjen over, men forstår at det ikke er en ideell løsning. 

 

Logikken i Business On-Prem endrer seg neppe på akkurat dette, men det går jo an å komme med et ønske rundt det i Business NXT. 

 

Magnus

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"