Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Føring innførsel-mva 2017

av Anonymous

Jeg lurer på etpar ting.

Håper noen har funnet ut av det............

 

Tolldeklarasjoneene vi får fra speditørene i år gjelder fakturaer både fra desember 2016 og januar 2017.

Spørsmål 1:  Når jeg fører momsen, og skal kjede den sammen med varekjøpsfakturaen,kommer jeg ikke til å kjede med bilag fra desember 2016. I vinduet vises bare bilag fra 2017.

 

Kanskje speditørene gjør feil når de behandler innførsel der varekjøpsfaktura er fra desember 2016, på ny-måten ????

 

Spørsmål 2:  Tolldeklarasjonene gjelder ofte flere fakturaer fra samme leverandør. Jeg finner ikke ut hvordan jeg skal kjede moms-føringen til flere bilag samtidig. Hittil har jeg måttet splitte opp momsbeløpet og kjedet til hvert enkelt bilag. Men det er jo tidkrevende.

 

 

Håper noen kan hjelpe 🙂

2 SVAR 2
Linda Dellner2
CONTRIBUTOR *

av Linda Dellner2

Hei.

Vi har en del varer som kommer tilbake til oss på midlertidig innførsel for reprasjon - dvs ikke varekjøp.

I orienteringen fra skatteetaten står det at dette skal også føres til post 11- Innførsel av varer som det ikke skal beregnes merverdiavgift av- - dvs mva kode 29.

Jeg har forsøkt å føre dette med samme posteringstype ( ny - laget etter instruksjoner fra Visma kurs ) som om det var ordinær innførsel ( kode 52 ) og konto 2755/2754 og og skifte kode til mva 29. Det går ikke - ugyldig mva kode. 

Noen tips på hvilke hovedbokskontorer skal jeg da føre dette mot for å få til mva kode 29 ? 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Jeg skjønner ikke helt hva du lurer på i forbindelsen med føringen...

Men at speditøren blander 2016 og 2017 virker veldig uprofesjonelt, det har jeg aldri opplevd. Når det er sagt, så er det tolldeklarasjonen som er grunnlag for bokføring av mva og i info fra skatteetaten presiserer de at det kan være forskjell på perioden for mva og varefaktura. Dette er vel kanskje et slikt tilfelle.

Hvorfor skal du kjede mva føringen mot en faktura? Det er ikke noe krav til det. Varefaktura skal føres med mva kode 20, kun for å merke den. Tolldeklarasjonene bokføres i en egen transaksjonstype og med alle underbilag.

Vi har inngått avtale med vår spesitør som setter opp mva beregningen for oss. Det letter arbeidet betraktelig. Kontrollen må jeg selvsakt ta selv allikevel, men alt av bilag er samlet med tolldeklarasjonen.

Vet ikke om dette var det svaret du ønsket...  🙂

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"