Mine områder
Hjelp
RuneMeirelesAAV
CONTRIBUTOR ***

Bruke visma Lønn fra klient som ikke er medlem av domene

av RuneMeirelesAAV

Hei alle.

 

I "Installasjon av Visma Lønn - Tekniske tips" så står det at arbeidsstasjonene som skal ha Visma Lønn må være medlem av samme domene som serveren. I mitt tilfelle så er de ikke det. Hvordan løser jeg dette? 

 

Situasjonen er denne: Jeg har en hostpool for Azure Virtual Desktop, som ligger i ett nettverk. Så har jeg en stand-alone VM som kjører Visma Lønn server, database, Visma Business og så videre. Visma lønn fungerer normalt når jeg starter det lokalt på serveren. Så har jeg full nettverksforbindelse mellom hostpoolen og visma serveren. Installasjon av Visma klienten på en av AVD'ene i hostpoolen går greit. Når jeg skal starte opp Visma Lønn, så står den og forsøker å koble seg opp, og feiler til slutt med "Access denied". Jeg går ut fra at dette har noe med rettigheter på DCOM serveren å gjøre. Er det noen som har gjort dette tidligere, og som kan gi meg noen hint til hvordan jeg kan sette opp at hvemsomhelst kan koble opp? Jeg har full kontroll på miljøet, så det er ikke andre som får tilgang.

 

Rune

1 SVAR 1
Godkjent løsning
RuneMeirelesAAV
CONTRIBUTOR ***

av RuneMeirelesAAV

Jeg fant løsningen. Den er beskrevet her: https://www.opcsupport.com/s/article/How-do-I-configure-a-DCOM-connection-when-using-a-workgroup 

Ikke så elegant, men når jeg bare har en eller to brukere, så er det mulig å holde orden på passord. 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"