Mine områder
Hjelp
Kjell-Arne
CONTRIBUTOR *

Problemer med Visma Lønn etter Windows Update (junioppdateringene)

av Kjell-Arne

Hei,

OS: Windows Server 2019
Program: Visma Lønn 16.10.0
Oppdateringer:
- KB5014356 (SQL Server 2019 security update)
- KB5014805 (2022-06 Cumulative .NET 3.5, 4.7.2, 4.8 update)
- KB5014692 (2022-06 Cumulative Server 2019 update)

Er det flere som har problemer med å logge på Visma Lønn etter å ha kjørt inn junioppdateringene til Windows Server 2019?
Før oppdatering virker alt helt greit, men med en gang vi legger inn oppdateringene ovenfor mister andre klienter kontakt med serveren. Når jeg åpner klientprogrammet lokalt på serveren får den til å koble til uten problemer, men alle andre maskiner sliter med å nå tak i den.
Vi kjører Visma Business og DocCenter på samme server, men de opplever ikke problemer.
Sjekket installasjonsveiledningen og innstillingene for DCOM ser ok ut. Prøvde å legge inn innstillingene fra veiledningen + brukernavn/passord på nytt uten hell. Har og testet med å slå av den innebygde brannmuren i Windows.

Går ut ifra at det har med EOL for Internet Explorer og samleoppdateringen for Server 2019 å gjøre, men det blir bare synsing fra min side.

Inntil videre har vi løst problemet med å rulle tilbake til et snapshot fra før oppdateringene ble installert, men det er ikke en langvarig løsning. Er veldig nysgjerrig på om noen andre har vært borti problemet og eventuelle løsninger.

1 SVAR 1

av Renate Martensson

Hei,

 

Her har vi lagt ut brukertips om at Windows oppdatering gjør endringer på Dcom oppsettet.

https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Visma-Lonn/Endringer-i-Windows-DCOM-Server-Security/ta-p...

 

Vi har også fått tilbakemelding om at andre oppdateringer enn KB5004442 kan gjøre denne endringen, blant annet KB5014692.

 

Dette er løst i versjon 17 av Visma Lønn som er planlagt 30.juni.

Per nå kan man også kjøre exe.filen som er vedlagt i brukertipset.

 

Mvh Renate,

Visma HRM support.

 

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"