Mine områder
Hjelp
Ørnulf Lindset
CHAMPION *

A-melding rapport og status

av Ørnulf Lindset

Jeg har etter litt testing med innsending av A-meldinger fått en del tilbakemeldinger som krever retting før nyinnsending og ny sjekk av tilbakemelding. Dette har avdekket behov som ikke er løst i Visma Lønn - i alle fall ikke for øyeblikket eller som jeg har klart å finne.

Det første jeg savner fra Visma Lønn er en mulighet for å gjøre kontroll med hva som faktisk blir sendt til Altinn. Det er jo en høyst begrenset pdf-basert utskrift som bare oppgir meldings-id og rapporteringsmåned som kan hentes ut fra Altinn. Det er riktignok mulig å laste ned xml-fila som er sendt inn fra Visma Lønn - men det er bare for de godt over gjennomsnittlig interesserte som klarer å lese hva som faktisk er sendt inn ved hjelp av denne. Og det er liten hjelp så lenge resten av kontoret ikke klarer dette. Det skulle heller ikke være nødvendig å gå utenom systemet for å se hva som systemet sender fra seg.

Jeg ønsker meg veldig en rapport som sier hva som blir sendt til Altinn, og som muliggjør/letter kontroll med hva feilmeldingene omfatter.

Videre skulle jeg gjerne sett en oppdatering av statuskoder på innsendte A-meldinger i Visma Lønn. Det er ingen mulighet for å se hvilken status en melding har i Visma Lønn. Dette problemet tror jeg vil øke etter hvert som vi får flere perioder bak oss. Det er litt håpløst å måtte søke etter statuser i Altinn. Dette skulle absolutt vært plukket opp av systemet og angitt på lønnskjøringen eller i det minste i altinn-loggen.

Som en siste ting er dialogboksen for tilbakemeldingen på innsendt melding ikke helt god. Det må legges inn linjeskift i visningen slik at en slipper å rulle sideveis for å få lest lange linjer med tilbakemelding og feilkoder. Det er heller ikke mulig å skrive ut denne meldingen for lette feilsøkingen dersom noe må endres, eller som dokumentasjon.

 

Dersom det er noen som kjenner til løsningen på en eller flere av disse frustrasjonene vil jeg være takknemlig for kommentarer.

1 SVAR 1
EliZa14
CONTRIBUTOR *

av EliZa14

Hei.

Bruker du forhåndskontrollskjemaet for A-meldinger? Veldig nyttig for feilmelding som da kan korrigeres før innsending 🙂

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"