Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Lønnsutbetaling Svalbard

av Anonymous

Hei,

Noen som har erfaring med lønnsutbetaling til ansatt på Svalbard+ hva må legges inn på personalkortet, og hva må opprettes av lønnsarter osv. Hva med beregning av feriepenger?

4 SVAR 4
Loredana
CONTRIBUTOR *

av Loredana

Har dere erfaring med hvordan  kan  vi rapportere inntekten, slik at på A-melding står beskrivelse på hva som er  Svalbardskatt og hva som er Norgesskatt? Har en ansatt som er bosatt på Svalbard, men har jobbet et par uker på fastlandet. Inntekten ble rapportert riktig på A-melding, siden vi kunne bruke forskjellige A-meldingskoder, men forskuddstrekket kommer alt på Svalbard, og Skattekontoret mener at det må også komme fordelt.

Lisa Heie
CONTRIBUTOR ***

av Lisa Heie

Aha, da har jeg lært noe nytt! Liker funksjonen "ikke hent skattekort" 🙂

Men i forhold til å angi skatte- og avgiftsregelen, stoler jeg ikke på dette. Alle mine Svalbard-lønnsarter er satt opp med riktige A-meldingsnr for Svalbard, men beregningsregelen for svalbard fremkommer likevel ikke automatisk. Så derfor skriver jeg det inn manuelt hver gang jeg kjører lønn, for da er jeg sikker.

 

Hilsen Lisa

av Reverta Al-Safar

Hei.

Det stemmer som Lisa skriver ovenfor her.

Et lite tips er å sette på huken for "Ikke hent skattekort" i tabellen "Forskuddstrekk og feriepengeopplysninger" på den ansatte det gjelder. Da vil ikke skatteprosenten bli endret etter innelsing av skattekort.

Et annet alternativ det gjelder skatte-og avgiftsregelen, så vil denne automatisk bli lagt til dersom du bruker lønnsarter med blant annet de A-meldinsnr. vi har listet opp i dette brukertipset:

https://community.visma.com/no/software/produkter/visma-lonn/Brukertips/Lonnsregistrering---Lonnslipp/Lonnsutbetaling-til-Svalbard/

Mvh
Reverta / Support Lønn & HR

Godkjent løsning
Lisa Heie
CONTRIBUTOR ***

av Lisa Heie

Hei,

Det er en del du må passe på i forhold til Svalbard-lønn.

Hvis dere har etablert eget avdelingskontor for Svalbard-virksomhet, må dette registreres i lønnssystemet og de(n) ansatte må knyttes mot dette.

Du skal ikke beregne arbeidsgiveravgift på ytelser som gjelder Svalbard, så du bør opprette egne kontoer i regnskapet og egne lønnsarter for Svalbard-lønn, innberetning av forsikringer og telefoni, og også for feriepenger. På lønnsartene må du være påpasselig at du legger inn riktig A-meldingsnr (det som før ble kalt lønns- og trekkode) som gjelder Svalbard.

Skatt til Svalbard skal beregnes med 16,2% av all lønn (8% skatt + 8,2% trygdeavgift), inkl. utbetaling av feriepenger og julelønn!

Dersom de(n) ansatte ikke regnes som skattemessig bosatt på Svalbard, er det et krav om de må minimum ha oppholdt seg på Svalbard i 30 sammenhengende dager for å få utbetalt lønn med Svalbard-beskatning.

Jeg pleier å legge inn 16,2% skatt og kommune nr. 2100 på ansattopplysningene, men dette er noe jeg må huske på å korrigere manuelt etter hver gang jeg har importert skattekortopplysninger. (dette fordi et par av mine ansatte ikke er å regne som fast skattemessig bosatt på Svalbard, og de har skattekort utskrevet til Oslo).

Når du kjører lønn, altså når du står i selve lønnsregistreringsbildet, må du i tillegg også huske på å registrere lønnsytelsen som "svalbard". Du må hente frem en kolonne som heter "Skatte- og avgiftsregel" og skrive inn ordet 'svalbard' på alle transaksjonene som har med Svalbard å gjøre (og ordet må skrives uten anførselstegn, og med liten s!)

 

Det er vanskelig for meg å liste opp alt du må passe på, for det er som sagt en god del.... Anbefaler deg å lese deg opp om Svalbardskatt og lønnstrekkordningen (sjekk Skatteetatens sider, dokumentet Svalbardmeldingen 2017 er fin!). Du bør nok vurdere å få hjelp av Visma/forhandler med å sette opp lønnsartene og knytte de opp mot egne regnskapskontoer også, om du er usikker.

 

Hilsen Lisa

LPO arkitekter

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"