Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Periodiseringskonto i VB

av Anonymous

Hei

Jeg har nettopp begynt å føre i VB igjen etter 1,5 år på annet system. Ser at det nå kreves periodiseringskonto i bedriftsopplysningene. Jeg ser også at når du legger inn en balansekonto der så blir det kjørt automatpostering mot denne kontoen uansett om jeg har definert andre konti i bilags-registreringen. Jeg har markert på kontonivå i kontoplan at det er periodseringskonto, og det er jo denne jeg henviser til i dialogboksen som kommer opp. Hva er meningen med dette? Hvilke konti skal jeg egentlig legge inn her? Jeg har flere balansekonti som gjelder periodisering og enda flere resultatkonti. Går det an å fjerne dette? Kan noen hjelpe meg her? Takknemlig for svar 🙂

2 SVAR 2
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

hei og takk for svar

Jeg bruker funksjonen periodisering, kjenner godt til den og synes den fungerer godt. En må bare passe på å sette opp det på kontonivå, med markering for periodisering og evt mva-kode. MEN: det var ikke det jeg lurte på. I bedriftsparametrene er det kommet opp to nye bokser med "periodiseringskont debet" og "periodiseringskonto kredit". Disse var der ikke da jeg førte på VB tidligere (sommer 2015). Jeg får ikke periodisert pga at det ikke ligger konti der, men hvis jeg legger inn konto blir det bare ekstra føringer på samme konto og bilagsnummer. I dag forsøkte jeg å fjerne dem igjen, og DA virket det slik jeg ønsket 🙂 Så nå får jeg bare huske på å legge inn konti, lagre, slette dem igjen, lagre, og så ser det ut til å virke. (forstå det den som kan..)

Kaj Arne Sortebech1
CHAMPION *

av Kaj Arne Sortebech1

Man kan periodiserer på 2 måter i Visma Business med systemets funksjonalitet (og egentlig er ingen av dem spesielt gode). Godt mulig jeg ikke kan alt om dette, men håper dette kan forklare noe:

Det ene er å bruke funksjonen periodisering på bilagslinjen hvor man legger inn om man skal starte i samme periode, senere eller tidligere (f.eks -1 gir forrige måned) i forhold til valuteringsdato, hvor mange måneder man skal fordel over og hva som er motkonto. Resultatet er det samme som om man hadde skrevet bilagslinjene selv.

Bruker denne f.eks når strømregningene kommer i januar med avregning som gjelder forrige år. Bilagslinjen man skal periodisere vil være ført på en balansekonto (inkl ev mva-kode) og i funksjonen oppgir man kostnadskontoen. Bakdelen er at det kan bli mye bilagslinjer hvis man mottar mange faktura som skal periodiseres ut over året samt at man ikke fører mva-koden på selve resultatkontoen, men balansekonto (f.eks 17?? eller 29??). Dermed er det mindre selvforklarende hvorfor man har mva-fradrag.

Den andre måten er å bruke periodiseringsnøkkel. I denne setter man opp balansekonto og hvor mange perioder man skal fordele over med prosentandel (sum skal være 100 % antar jeg). Det kan bli mange nøkler ut fra om man skal kunne påvirke når man skal starte i forhold til valuteringsdato. Har ikke testet om man kan bruke periodiseringssfeltene på bilagslinjen. Bruker dette på f.eks faktura som kommer i januar og gjelder 3, 6 eller 12 måneder. Videre bør man vel ha egne nøkler for inntekter og kostnader.

Her fører man f.eks kommunale avgifter med mva på resultatkontoen. Ulempen er at periodiseringslinjene får andre bilagsnummer slik at det kan være vanskelig å rapportere hvordan et bilag er ført. Man kan ikke bare spørre på bilagsnummeret, men må f.eks søke på leverandør og fakturanummer for å få hele sammenhengen (ikke lett å forklare f.eks revisjon).

 

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"