Mine områder
Hjelp
Remi Øvstebø
CHAMPION *

Primary keys i Global sine databasetabeller

av Remi Øvstebø

Hei 

Vi har god erfaring med å benytte SQL-databasereplikering på transaksjonssystemene våre for å avlaste servere og enkelt styre hvilke data som skal være tilgjengelig for andre systemer, feks datavarehuset vårt. Dette belaster systemet lite, enkelt å sette opp osv, kontra å dumpe data regelmessig. 

Vi tenkte nå starte med replikering av Global databasen også, men ser at ingen tabeller har angitt PrimaryKey kolonne, GLaccounttransaction ser faktisk ikke ut til å ha noen kolonner som kan benyttes som Primary key heller. 

Jeg er ingen utvikler så jeg spør kanksje dumt;  kjenner dere til noen løsninger på problemstillingen vår? Er det mulig å legge til en index kolonne feks uten at det krasjer Global? 

Er det noen fordeler med å bygge tabellene uten unike identifikatorer? 

 

Jeg er også nysgjerrig på om mangel på primary-keys også er tilfellet for Visma Business tabeller? 

 

2 SVAR 2
Remi Øvstebø
CHAMPION *

av Remi Øvstebø

Se der ja! Rett og slett oversett den kolonnen, takkk skal du ha ! 🙂 

Å sette den som primary key kan vel ikke lage noe trøbbel får jeg håpe, det endrer ikke struktur eller innhold så. 

Godkjent løsning
Stian Alexander Lie
PARTNER

av Stian Alexander Lie

Hei

 

På glaccounttransaction så mener jeg uniqueno kan benyttes. Visma Global ble laget med at databaselogikken i laget i Global for å lettere kunne støtte forskjellige sqldatabaseleverandører.

 

I praksis er vel aldri noe annet enn ms sql blitt benyttet, men teoretisk sett så er dette årsaken. Global setter alle verdier selv, så skulle man manipulere databasestrukturen er det veldig viktig at ingenting endres slik at SQL selv setter verdier på kritiske kolonner. Dette kan skape mange feilsituasjoner og constraint violations.

Jeg mener mer av loggikken til Business ligger i basen, men også her foregår nok noe i programvarelaget vil jeg tro.

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"