avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Siri Grøstad
  • 0 Svar
  • 0 Liker
  • 9662 Visninger
Velkommen til vår FAQ side. Vi håper du raskt finner svar på det du lurer på. Har du spørsmål til avtalen, en faktura eller andre ting spør oss gjerne på Chat her.
Våre åpningstider på telefon er
mandag til fredag 09-14.

1. Hvor i programmet finner jeg mitt kundenummer?

2. Har jeg oppsigelsestid på avtalen min?

3. Hva skjer etter at jeg har sagt opp avtalen min?

4. Hva innebærer Serviceavtale? Er det obligatorisk?

5. Jeg har fått nytt organisasjonsnummer - hva gjør jeg da?

6. Jeg får bare purringer, og ikke orginalfaktura

7. Mamut Free, hvorfor?

8. Jeg har ikke organisasjonsnummer. Kan jeg likevel bestille?

9. Hvor finner jeg mine avtalevilkår?

10. Jeg har MAC, kan jeg bruke deres programmer?

11. Åpent kjøp på Visma eAccounting?

1. Hvor i programmet finner jeg mitt kundenummer?

• Visma eAccounting - Inne i programmet trykk på firmanavnet ditt øverst i høyre hjørne. Vær oppmerksom på at dere har et kundenummer til som f.eks står på fakturaen. Vi finner dere på begge kundenummerne.

• Mamut One - Inne i programmet trykk på “Hjelp - Om”. Der ligger det et kundenummer, vi i Visma Mamut kaller det kunden BrukerID, da dere også har et annet kundenummer på f.eks fakturaen. Vi finner dere på begge kundenummerne.

• daTax - Inne i programmet trykk på “Hjelp - Om”. Der ligger det en BrukerID. Dere har også et kundenummer på fakturaen. Vi finner dere på begge kundenummerne.

• Avendo - Inne i programmet velg “Hjelp - Om Visma Avendo”. Merk at dere også  har et annet kundenummer på fakturaen. Vi finner dere på begge kundenumrene.

2. Har jeg oppsigelsestid på avtalen min?

• Visma eAccounting - Skriftlig oppsigelse må sendes senest dagen før fornyelsesdato. Løper avtalen ut f.eks 01.01. Må avtalen sies opp senest 31.12. Det samme gjelder tilleggsmoduler. Avtalen kan sies opp her. 

• Mamut One - Mamut Serviceavtale må alltid sies opp skriftlig tre (3) måneder før utløp.

• daTax - daTax Serviceeavtale må alltid sies opp skriftlig tre (3) måneder før utløp. Utløp er alltid 31.12 hvert år, så senest 01.10.

• Avendo - Visma Avendo Serviceavtale må alltid sies opp skriftlig tre (3) måneder før utløp.

• Visma Net Finacials - Skriftlig oppsigelse må sendes tre (3) måneder før utløp.

• Visma Net Expense - Skriftlig oppsigelse må sendes tre (3) måneder før utløp.

• Website / Webshop - Skriftlig oppsigelse må sendes senest dagen før fornyelsesdato. Løper avtalen ut f.eks 01.01. Må avtalen sies opp senest 31.12.

3. Hva skjer etter at jeg har sagt opp avtalen min?

• Visma eAccounting - Du har lesetilgang til hele programmet, men kan ikke opprette noe nytt.

• Mamut One - Etter utløpsdato vil dere miste all funksjonalitet i programmet, dere vil kun ha mulighet til å skrive ut rapporter.

• daTax - Du har lesetilgang til hele programmer, og kan benytte deg av tjenesten uten nye oppdateringer og supporthjelp.

• Avendo - Du får tilgang til en begrenset versjon av programmet. 

• Website/Webshop - Etter utløpsdato mister dere all funksjonalitet i programmet. Siden vil bli tatt ned fra nettet, og kan ikke lenger publiseres. All data vil bli slettet. Merk: Vær oppmerskom på at domenet deres ikke er kjøpt hos oss.

4. Hva innebærer Serviceavtale? Er det obligatorisk?

• Visma eAccounting - Serviceavtalen er obligatorisk så lenge man trenger full tilgang i programmet. Uten en løpende serviceavtale vil man kun ha lesetilgang i programmet, og man kan ikke legge inn noen ny data. Serviceavtalen inkluderer i tillegg alt av oppdateringer, samt support.

• Website/Webshop/Webshop + - Serviceavtalen er obligatorisk så lenge man trenger tilgang til tjenesten. Uten serviceavtale vil man ikke ha ikke ha tilgang til tjenesten overhodet.

• Mamut One - Serviceavtalen er obligatorisk så lenge man trenger full tilgang i programmet. Uten en løpende serviceavtale vil man kun ha mulighet til å skrive ut rapporter, og man kan ikke legge inn noen ny data. Serviceavtalen inkluderer i tillegg alt av oppdateringer av programvare, samt support.

• daTax - i Serviceavtalen inngår oppdateringer av programvare, samt support. Serviceavtalen er ikke obligatorisk på daTax.

• Avendo - Serviceavtalen er obligatorisk så lenge man trenger full tilgang i programmet. Uten en løpende serviceavtale vil man kun ha lesetilgang i programmet, og man kan ikke legge inn noen ny data. Serviceavtalen inkluderer i tillegg alt av oppdateringer, samt support.

NB! I Avendo Time og Avendo Lønn vil man uten serviceavtale ikke ha lesetilgang. Man får kun lesetilgang i Avendo Fakturering, Avendo Økonomi 40 og Avendo Økonomi 60.

5. Nytt organisasjonsnummer, hva gjør jeg da?

• Visma eAccounting - dersom man får nytt organisasjonsnummer må man opprette en helt ny konto på dette. Grunnen til det er at eAccounting er låst til ett organisasjonsnummer. Regnskapshistoriske tall kan dessverre ikke flyttes over fra gammel konto. Man kan derimot flytte over kunder, leverandører og artikler fra gammel konto.

• Website/Webshop/Webshop + - dersom man får nytt organisasjonsnummer må man opprette en helt ny konto på dette. Ønsker man å beholde layout/innhold fra gammel nettside, kan support hjelpe til med å overføre innholdet. Denne tjenesten koster kr. 700,- eks. mva.

• Mamut One - dersom man får nytt organisasjonsnummer må det gjøres en intern flytt av lisens i våre systemer. Vi overfører avtalen til det nye firmaet, som da blir eier av lisensen. Dette må godtas skriftlig av gammel og ny eier. Man beholder all data i programmet.

• daTax - dersom man får nytt organisasjonsnummer må det gjøres en intern flytt av lisens i våre systemer. Vi overfører avtalen til det nye firmaet, som da blir eier av lisensen. Dette må godtas skriftlig av gammel og ny eier. Man beholder all data i programmet.

• Avendo - dersom man får nytt organisasjonsnummer må det gjøres en intern flytt av lisens i våre systemer. Vi overfører avtalen til det nye firmaet, som da blir eier av lisensen. Dette må godtas skriftlig av gammel og ny eier. Man beholder all data i programmet.

6. Jeg får bare purringer og ikke originalfaktura

• Vi sender alle fakturaer på epost dersom ikke annet er opplyst. Evt. purring/inkassovarsel går ut per post. Send oss en mail på faktura@mamut.no for å oppdatere kontaktinfo.

• Vi kan også tilby EHF fakturering, dersom bedriften din er registrert i ELMA registeret.

7. Mamut Free, hvorfor? 

Når ny faktura for serviceavtale sendes ut og blir betalt innenfor frist, skal programmet automatisk oppdatere seg med nye 12 mnd. Tilgang. Det kan være andre årsaker til at dette ikke skjer automatisk.

1. Sjekk at du har betalt din serviceavtale, programmet stenges dersom betaling uteblir.

2. Har du betalt, og du har fremdeles Mamut Free må du ta kontakt med oss på telefon, så får vi åpnet tilgangen manuelt.

8. Jeg har ikke org nummer, kan jeg bestille? 

Alle våre programmet er laget for bedrifter eller andre med ett norskt organisasjonsnummer. (Gjelder ikke daTax privatøkonomi). Du kan likevel teste våre løsninger før du evt. Er registrert med ett org nummer i Brønnøysundregisteret.

9. Hvor finner jeg mine avtalevilkår?

Her finner du alle avtalevilkår.

10. Jeg har MAC, kan jeg bruke deres programmer? 

Per i dag er det kun Visma eAccounting som er kompatibel med MAC. Mamut, daTax og Avendo er Windows spesifisert.
Mamut Application Hosting er et alternativ for kunder med MAC som vil bruke Mamut.

11. Åpent kjøp på Visma eAccounting?

I tråd med avtalen om åpent kjøp har du full returrett på systemet i 30 dager. Tilsendt faktura vil dermed eventuelt krediteres og refunderes hvis angrefrist benyttes innenfor 30 dager. Hvis du ønsker å angre kjøpet innenfor disse vilkårene må du gi beskjed til Visma Mamut skriftlig per epost.

Du kan kontakte oss på e-post: faktura@mamut.no eller på telefon 21 89 82 99.

Kundeservice