Mine områder
Hjelp

Opptatt bilagsnr-serie i Visma DI

24-04-2015 17:36 (Sist oppdatert 22-07-2019)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 1149 Visninger

Får du meldingen "Bilagsnr-serien er i bruk av en annen! " Du får ikke lov til å registrere en ny bunt.

Dersom du av en eller annen grunn har mistet en bunt, pga strømbrudd, ustabilitet i nettet, e.l, så kan det være at du får denne meldingen , eller Buntarten er i bruk av en annen, neste gang du skal registrere en bunt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Start først med å kontrollere om du finner igjen den bunten du har "mistet" under Bilag | Buntbehandling.

Dersom bunten ikke er synlig under Buntbehandlingen, kan du i tillegg prøve å merke av for "Alle statuser"

 

 

Dersom du prøver å åpne opp bunten ved å gå på <Vedlikehold>, så vil du få følgende advarsel:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Konsekvensen ved å bekrefte at du går videre, er at buntstatusen på bunten går tilbake til 0 "Ikke oppdatert". Du bør kontrollere om deler eller hele bunten er blitt oppdatert eller ei. Dersom den ikke er oppdatert kan du bekrefte med <Yes>.

Om du ikke finner igjen bunten, må du slå av "låsen" som er kommet på bilagserien din.

 

Ved meldingen "Bilagsnr-serien er i bruk av en annen!", finner du telleren under Egenskaper | Tellere/ nummerserier | DI-Regnskap/-Prosjekt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Står det en minus foran bilagsnummeret, så er dette "låsen".  For å annulere "låsen" må du fjerne minusen. I mitt eksempel ligger minus på bilag i fjor. Meldingen vil komme dersom du går på Bilag | Registrering av fjorårsbilag.  Velger du derimot Bilag | Registrering av årsbilag, så vil du ikke få meldingen.

 

 

 

 

 

 

Bidragsytere
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"