Mina produkter
Hjälp

Är alla konton inkluderade på resultat- och balansrapporter?

14-03-2019 15:00 (Uppdaterad 10-08-2022)
  • 0 Svar
  • 0 gilla
  • 1455 Visningar

I Financials ligger det standard resultat- och balansrapporter. Upprättar du nya huvudbokskonton kan det vara så att dessa inte kommer med på rapporterna. Detta påverkas av hur kontona är upprättade.

 

I Financials finns det funktioner för att kontrollera att alla huvudbokskonton kommer med när du kör ut en rapport.

 

Du hittar detta val under Meny - Redovisning - Egenskaper - Rapporter (CS2060PL). I fönstret för rapportdefinitoner är det lagt till en funktion för att validera raduppsättningar. Välj rapporten du önskar att kontrollera.

 

rapporter1.png

 

Genom att klicka på knappen för Validera raduppsättning kommer det upp en dialogbox där du markerar vad du önskar att kontrollera. Du kan kontrollera att alla huvudbokskonton och koddelar är med på alla de olika raderna. I exemplet under har jag valt balansrapporten och har valt att kontrollera tillgång och skuld.

 

valideraradupsattning.png

 

Efter att du har klickat på OK, får du upp ett fönster med en lista över konton och koddelar som inte finns med i den valda raduppsättningen.

 

image2.png

 

Om kontot ska vara med i definitionen och visas på balansrapporten så måste detta anges i kontoplanen genom att lägga in korrekt kontogrupp på kontot. I mitt exempel måste konto 1013 läggas till i en kontogrupp för att komma med på rapporten.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här