Mina produkter
Hjälp

Lageruppslag - min favoritknapp i Visma.net

08-03-2018 08:47 (Uppdaterad 25-04-2019)
  • 0 Svar
  • 2 gilla
  • 1150 Visningar

Detta är troligen en arbetsskada - men jag har mina favoritknappar i programmet. Alltså inte bara områden eller funktioner. Utan jag pratar om yttepytte delar av programmet som det går att klicka på.

 

För att kvala in på min favoritknapplista krävs det att den är något utöver alla andra knappar, dvs den löser problem jag, ofta, har. Så vilken är då denna fantastiska knapp jag använder så ofta i logistik - och vad gör den?

 

 

Min favoritknapp är… “Lägg till artikel” (kallas även “Lägg till lagerförd artikel). Och den ser ut så här:

läggtillartikel.PNG

 

 

Du hittar den i alla lagermoduler under Lager - Transaktioner, och kan välja ett av dessa fönster för att se den:

 

Lager: Inleverans , Lagerändring, Lagerförflyttning, Justering

Order: Försäljningsorder

Inköp: Inköpsorder

 

 

Varför är den så fantastisk då? Vi tar det utifrån två av de problem jag har när jag arbetar i Visma.net.

 

1) Jag glömmer alltid vad jag har på lager

Jag skyller på att jag använder många demobolag och testar hit och dit, men ärligt talat är det nog få som har koll på allt på lagret (och varför behöva ha det i huvudet om det är enkelt att kolla upp?).

 

2) Jag förväntar mig bra fritextsökningar

För att vara någon som har tid att identifiera favoritknappar så har jag förvånansvärt kort tålamod när det kommer till att leta efter information. Att snabbt kunna söka efter något är en självklarhet och här kan jag söka både vitt och brett. Inte bara på artikelnummer unika för mitt företag - men även alla nummer som ligger länkade som alternativa ID:n. Så om jag är nyfiken på vad min leverantör använder för artikelnummer, eller vilka artiklar som har alternativa ID:n hos mina leverantörer är jag på god väg att söka upp det med hjälp av ett tryck på “Lägg till artikel”.


För att hitta knappen, gå in i något av de fönstren ovan och kolla ovanför raderna för att hitta den.

1.png

 

 

Vilka funktioner döljer sig bakom denna lilla knapp? En ledtråd får vi tack vare att fönstret som poppar upp heter “Lageruppslag”. Precis vad som behövs i Logistiken där antalet förfrågningar som följer med programmet kanske behöver kompletteras lite oftare än förfrågningar på andra ställen.


Knappen “Visa endast tillgängliga produkter” är självförklarande, men ack så användbar. Det går även att filtrera per “Artikelklass” eller “Lager”, men det är under artikel som den där globala sökfunktionen jag så ofta känner ett behov av finns. Jag kan söka på allt från del av artikelnumret (plocka ett par siffror mitt i om jag så vill), namnet eller alternativa ID:n.


En annan funktion som döljer sig i detta fönster är att det är superlätt att under “Antal valda” bara fylla i antalet för artikeln - oavsett om det lager, order eller försäljning det handlar om.


Så egentligen är det väl all fönstret Lageruppslag som ligger bakom just denna knapp som är cool och användbar. Men jag vill nog ändå kalla “Lägg till artikel” för min favoritknapp i logistiken. Har du någon favoritknapp i programmet?

Medverkande

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här