Mina produkter
Hjälp

Problem med inloggning?

02-05-2018 15:12 (Uppdaterad 05-08-2022)
  • 0 Svar
  • 1 gilla
  • 1822 Visningar

Datorn är påslagen. Kaffet i kaffekoppen på skrivbordet är rykande färskt. Du är redo att starta dagen med Visma.net ERP. Då händer det som inte får hända. När du loggar in är allt bara vitt. Jag vet inte hur du känner dig, men jag vill helst bara ta en röd markeringspenna och rita en ledsen, röd smiley över hela skärmen. Typ såhär:

 

röd smiley.PNG

 

Det finns dock lite hopp. Till skillnad när vi människor blir distraherade och “blanka” i hjärnan, så meddelar våra datorprogram ofta vad felet är.

 

Så om du loggar in och möts av en vit skärm - kolla i din webbläsares fönster. Hittar du ett “Error” i url-strängen, ja, då är det bara stänga ned fönsterfliken och öppna programmet igen. (Du behöver alltså inte ens logga ut och logga in igen. Vilket för övrigt är ett användbart lifehack. Hur många problem löses inte av att bara logga ut och logga in igen?).

 

*Bildtext: Såhär ser det alltså ut i ditt Visma.net bara fått hjärnsläpp och det blir blankt.*Bildtext: Såhär ser det alltså ut i ditt Visma.net bara fått hjärnsläpp och det blir blankt.

Det finns även ett annat tillfälle då det känns som om programmet har checkat ut och arbetar mot en. Det är när du får upp detta på skärmen:

 

blankskärm.PNG

 

 

 

 

 

Här får en väldigt mycket oklar information och en hel del följdfrågor.

Varför finns inga artiklar? Och varför, varför har jag inte bara ett alternativ, utan två sätt att exportera detta?

 

onödigexport.PNG

 

Jag kan tyvärr inte förklara varför du kan exportera en tom skärm till Word.

 

MEN

 

Jag vet varför du helt plötsligt ser Screen Title och noll användbar information att ta dig vidare beror på. Du saknar behörighetsåtkomst till fönstret du nu försökt komma åt. Det finns lite olika orsaker till det. Två rätt vanliga fall:

 

1. Du är helt enkelt inte behörig till informationen som visas i detta fönster

Hur skönt är inte det? Du slipper bekymra dig om tjafset som står där. Detta är till för att underlätta för dig (hur irriterande det än kan kännas), du slipper ytterligare en onödig skärmbild i ditt liv… och antagligen det extrajobb som krävs av den som är behörig.

 

2. Någon har varit inne och skruvat lite på behörigheterna 

Kanske har det skapats något sen sist du var inloggad. Kanske är du ny och inte fått tillgång till din rätta rollbehörighet än.

 

För fall nummer 2 så är lösningen att be någon på företaget som har rättigheter/tillgång till användare/roller. Ett tips här är att fråga den som verkar kunna lite mer än alla andra om Visma.net på företaget- det brukar vara de som fått lite mer behörigheter. För den personen är lösningen följande:

 

Gå in under Meny - Användare/Roller - Användarroller (SM201005)

 

  1. Tryck på rutan Rollnamn för att få upp en lista på alla roller som finns i systemet.
  2. Välj den roll som din utestängda användare ska ha.
  3. Tryck på + och sök upp användaren under kolumnen Användarnamn.
  4. Spara

roller.png

 

Sen är det bara för den utestängda medarbetaren att logga ut, helt, från Visma.net och sedan in igen.

 

Så nästa gång en tom skärm dyker upp hoppas jag du känner att det ändå är helt ok. Lite irriterande, men nu vet du hur du ska tackla problemet.

 

grön smiley.PNG

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här