avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Hur kan jag förtydliga vilka timmar som fakturan avser?

03-06-2020 10:18
  • 0 Svar
  • 0 gilla
  • 169 Visningar

Under vårt senaste webinar i Användartips och nyheter i Project Management mottog vi flera frågor som vi inte hann behandla under den allokerade timmen. En av de frågorna som uppkom var möjligheten att ange ett värde, eller etikett, på fakturamallen som per automatik räknar ut första och sista datumet för timmar som faktureras. En sådan möjlighet finns inte i dagsläget. Istället brukar de Kunder som vill använda en sådan tagg antingen använda sig av en standard-text i fritextfältet, eller en specifikation över timmarna. Nedan följer en kortare beskrivning över hur det kan se ut.

Fritext-fältet:

Vid faktureringstillfället används ofta Klart för fakturering för att säkerställa att endast timmar från föregående månad/vecka/period kommer finns med på fakturan. Datumet vi anger i Klart för fakturering kommer även som standard bli fakturans datum. 

artikel1.PNG

I samband med detta är det vanligt att Kunder i fritext-fältet anger Fakturerade timmar avser upparbetat t.o.m. fakturans datum, eller liknande text.

artikel2.PNG

Specifikation:

I de fall som en förklarande text ovan inte hjälper, och ni fakturerar från Visma.net Project Management, kan ni även bifoga en specifikation. Genom att anpassa er fakturamall att alltid innehålla en specifikation så kommer systemet per automatik lägga till en sådan som en bilaga till fakturan. Ni kan anpassa er fakturamall genom grundinställningarna, där ni väljer Fakturamallar:

artikel3.PNG

När ni öppnar inställningen Fakturamallar kommer samtliga mallar finns i en lista. Genom att trycka på pennan kommer vi sedan in i en ny vy där vi kan anpassa fakturamallens utseende, men även inställningar. I de fall vi vill att en specifikation alltid ska biläggas trycker vi på fliken Inställningar högst upp på fakturamallen. 

artikel4.PNG

Lite längre ned på sidan som öppnar upp finns det två rubriker som är aktuella. Dessa är Posternas beskrivning och Gruppering av poster

Posternas beskrivningar avser vilka värden, eller etiketter som ska följa med i specifikationen. I nedan exempel har jag valt datum, person, dagboksanteckningar. I det fallet jag endast önskar att datum och dagboksanteckning ska visas så tar jag bort taggen med personen. 

I alternativen för Gruppering av poster väljer jag istället hur jag vill att informationen ska grupperas på första sidan av min faktura. I detta klickar jag på den lilla rutan att jag önskar att gruppera mina poster, och sedan anger antingen en, eller två typer av grupperingar. Längst ut till höger kommer jag även ha möjlighet att bifoga en specifikation om så önskas. 

artikel5.PNG

Medverkande