Mina produkter
Hjälp

Kreditera en faktura

15-05-2020 11:28 (Uppdaterad 04-06-2021)
  • 1 Svar
  • 2 gilla
  • 3058 Visningar

Hur skapar jag en kreditfaktura i Project Management och hur gör jag om jag av misstag krediterat en faktura? I denna artikel får du hjälp att kreditera fakturor och hur du gör för att fakturera krediterade poster på nytt. 

 

Om du behöver kreditera en faktura går du till Fakturering Fakturor - välj Faktura och klicka på Fler åtgärder och sedan alternativet Kreditera. Om valet Kreditera inte finns under fler åtgärder kontrollera att fakturan är placerad i en fakturastatus som i Inställningar > Fakturering > Fakturastatus är markerad i rutan Skickad. 

 

kreditera.PNG

 

Efter att du valt kreditera får du välja mellan två alternativ:
● Skapa endast kredit - krediterar originalfakturan och markerar de ingående posterna som ej fakturerbara så att de inte blir fakturerbara i en ny faktura

● Skapa kredit och nytt fakturautkast - krediterar originalfakturan och skapar ett nytt fakturautkast med posterna från originalfakturan så att du kan justera det som var fel och skicka en ny faktura

 

Tips! Om du väljer Skapa kredit och nytt fakturautkast och sedan direkt väljer Fler åtgärder - Ta bort på det nya utkastet finns tidposterna omedelbart tillgängliga som fakturerbara poster i projektet för fakturering vid ett senare tillfälle eller annan hantering. 

 

 

Om du av misstag väljer Skapa endast kredit och vill fakturera posterna på nytt går du till Fakturering - Skapa fakturor - Skapa från grunden. Välj samma kund och projekt och fäll ut fliken Ofakturerade poster - markera Visa ej fakturerbara poster och håll muspekaren över posten du vill fakturera och bocka i rutan till vänster. Markera alla poster som du vill fakturera igen och välj "Fakturera nu" högst upp så läggs raden till på fakturan. Du kan också genomföra denna åtgärden genom att gå in direkt i projektet som du vill fakturera igen och klicka på Skapa faktura uppe till höger (även om den visar 0 i belopp).

Följ sedan stegen ovan när du fått upp ett nytt utkast. 

 

ofak.PNG

 

I dagsläget kan du inte skapa en delkreditering av faktura. Hela fakturan måste krediteras och justeringar görs på det nya fakturautkastet. Du kan inte heller skapa fristående kreditfakturor via Skapa från grunden eftersom kreditfakturor i Project Management måste ha en hänförlig debetfaktura. (Det går att skapa negativa debetfakturor men detta klassas inte som en kreditfaktura)

 

Vid somliga tillfällen så kanske du och din kund istället har kommit överens om att inte kreditera en utstående faktura utan istället dra av det på nästkommande faktura. 

Du skapar avdraget på nästkommande faktura genom att placera ett minustecken framför Antal.  

 

ant.PNG

Vid integration mot t.ex. Visma.net ERP så måste totalbeloppet vara positivt i slutändan - det går inte att föra över en debetfaktura med negativt belopp, synkroniseringen av en sådan faktura kommer att misslyckas. 

Kommentarer
Mikael Björk
PARTNER
av Mikael Björk

Bra guide Emma.

 

För att ingen förvirring ska ske så tänkte jag också förtydliga två sätt som inte heller går att göra.

 

Ponera att en du kommer överens om att du vill kreditera 100kr. Då går det inte att Skapa från grunden (1) en ny kredit och välja minus i Enhetspris (2) eller välja minus på antal (3).

Det som händer är att det skapas en negativ faktura som ERP kommer klara på att man inte kan ha negativt belopp på en debetfaktura.

 

2020-06-01_23-33-31.png 

Medverkande

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här