Mina produkter
Hjälp

Vad innebär Förskottsbetalning / Ingen ersättning krävs?

14-09-2020 14:38 (Uppdaterad 02-04-2021)
  • 0 Svar
  • 0 gilla
  • 880 Visningar

Hur går jag tillväga när jag registrerar ett utlägg som jag fått betalt i förskott? Vad är skillnaden mellan Ingen ersättning krävs och Förskottsbetalning? (Gäller Premium och Enterprise)

 

Gå till Tid & Utlägg och välj sedan Lägg till resekostnad och utlägg.

 

tid_utlägg.PNG

 

När du påbörjar registreringen av resekostnaden/utlägget ser du inte möjligheten att lägga till förskottsbetalning, det kommer först i nästa steg när du skapar reseräkningen. Förskottsbetalning ska inte förväxlas med kryssrutan Ingen ersättning krävs som du ser vid registrering av resekostnad/utlägg. 

 

ingen_ers.PNG

 

Notera: När/Om företaget använder sig av export av lönefil från PM till Visma Lön kan/ska rutan markeras när inget ersättning ska betalas ut. Informationen följer då med i filen och vid import till Visma Lön genereras inget saldo för utlägget. 

 

Rutan kan användas om du som anställd t.ex. betalat ett utlägg med ett företagskort där företaget betalar räkningen. Om du känner dig osäker vid registrering av utlägg kontrollera med din administratör i första hand.  

 

Fyll i uppgifterna i respektive ruta och koppla eventuellt kvitto. Klicka på spara. 

Nu ser du en summering till höger - Resekostnader klara för hantering. 

 

skapa_res.PNG

 

Klicka på Skapa reseräkning och en ny ruta öppnas. Här får du möjlighet att fylla i kolumnen Förskottsbetalning. 

 

förskott.PNG

Lägg till beloppet och se att det blir avdraget från totalen.

 

Om fältet är gråmarkerat (alltså inte går att fylla i) så är det för att reseräkningen är placerad i en skrivskyddad status. Kolumnen påverkar ingenting utanför PM, alltså informationen tas inte med om du använder export av lönefil exempelvis. 

 

Vill du lära dig mer om reseräkningar rekommenderar vi att du läser från sida 74 i handboken som du kan ladda ner direkt i Project Management genom att klicka på det blå Frågetecknet i det övre åtgärdsfältet > Användarhandbok. 

 

Medverkande

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här