Mine områder
Hjelp

Informasjon om Embla, chatboten i Visma Flyt Barnehage

Visma Flyt Barnehage har en egen chat-robot (“chatbot”) som heter Embla. 

Når du er innlogget i Visma Flyt Barnehage, kan Embla åpnes via ikonet nederst til høyre. Embla er en digital guide du kan bruke for å få hjelp til oppgaver du skal gjøre i barnehageprogrammet.

Mange er allerede i gang med å spørre Embla om hjelp. Det er vi glade for! 

Vi ønsker her å gi litt oppdatert informasjon om denne tjenesten:

• Søk du gjør i Embla er anonymt
  • For å kunne forbedre Embla kan et par konsulenter hos Visma se alt som er søkt på, og alt hun har svart
  • Vi bruker denne informasjonen for å kvalitetssikre Embla, dvs. se feil svar som hun gir, og hva hun ikke klarer å gi svar på enda. Deretter vil vi sørge for at hun gir rett svar neste gang du søker på det samme
  • Hver dag går vi gjennom innholdet i Embla, og retter opp ved behov. Dvs at noe du spør om i dag, som ikke gir et svar, vil sannsynligvis gi deg et svar i morgen

Du kan bruke Embla ved å klikke deg gjennom menyene, eller du kan skrive inn søkeord selv.

Når du skriver inn søkeord selv:  

• Skriv på bokmål. Embla svarer på bokmål og er avhengig av stikkord på bokmål (det finnes kun noen få unntak der hun kan nynorske ord)
  • Skriv stikkord; lange setninger/spørsmål er vanskeligere å få rett svar på
  • Unngå forkortelser og preposisjoner
  • Unngå engelske ord (skriv f. eks. “e-post” i stedet for “mail”)

Eksempel:

• Skriv Barnehageopptak, ikke Jeg trenger hjelp til barnehageopptaket
  • Skriv Plasstype, ikke Jeg har behov for å legge til en ny plasstype – og naviger deg videre via menyen

Vi håper at dette kan være nyttige tips til hvordan du kan benytte VFB sin chatbot, og få mest mulig utbytte av denne tjenesten. Husk at vår anbefalte nettleser er Google Chrome, og at det alltid er tilgjengelig opplæringsmateriell og øvrig dokumentasjon, inkludert interaktive veiledninger direkte i VFB, i ?-tegnet øverst til høyre 🙂