Mine områder
Hjelp

Styrket foreldresamarbeid ved bruk av appene “Min Barnehage"

I Rammeplan for Barnehagen står det:

“Samarbeid med barnets hjem skal ligge til grunn for virksomheten. Alt barnehagen gjør, skal ha barnets beste som grunnlag, og et nært samarbeid med hjemmet er viktig for å støtte barnets utvikling” (UDIR).

Samarbeid mellom barnehagen og barnas foresatte

Et godt samarbeid mellom hjem og barnehage er en viktig forutsetning for barnets utvikling og trivsel. Samarbeidet er et gjensidig ansvar, men det er barnehagens ansvar å legge til rette for dette gjennom god kommunikasjon. Ved å benytte appene “Min Barnehage” har din barnehage allerede gitt samarbeidet gode rammebetingelser. 

_DSC9645 copy.jpg

Et godt samarbeid hviler selvfølgelig ikke på digitale verktøy alene, men digitale verktøy kan gjøre samarbeidet enklere og mer effektivt. Med “Min Barnehage” kan barnehagen enkelt dele informasjon og kommunisere med foresatte. 

Barnehagen kan via beskjeder sende ut informasjon om ting som skal skje fremover, for eksempel turdag, utkledningsdag, avslutning eller planleggingsdag. Tar barnehagen bilder på utkledningsdagen kan disse deles med foresatte i dagboken. Vi oppfordrer barnehagen til å verne om barnas privatliv når det tas og velges ut bilder som deles med foresatte. Funksjon for samtykker gjør det enkelt å innnhente tillatelser fra foresatte til aktiviteter og deling av bilder av barn.

Er det tomt for bleier eller klesskift kan en ansatt sende en melding i samtale med foresatte og be om at dette tas med neste dag. Samtale åpner for dialog og foresatte kan når som helst sende en melding til barnehagen her. Er barnet syk en dag kan foresatte enkelt registrere et fravær for dagen. De ansatte i barnehagen får et varsel om fraværet og ser at barnet ikke er forventet å komme i dag.

Informasjon som formidles muntlig over telefon eller ved levering/ henting av barn, kan ansatte legge inn i et eget notat i appen slik at andre ansatte kan få med seg dette. I tillegg har barn et eget sovenotat, der foresattes ønsker for soving kan legges inn. Foresatte kan selv se når barnet sover eller har sovet, i foresattappen.

Mer tid til barna

Både barnehagen og foresatte har informasjonen tilgjengelig til enhver tid, noe som bidrar til å øke sannsynligheten for at informasjon når fram. Foreldre og ansatte kan lese informasjon via appen når det passer dem best, de kan dobbeltsjekke informasjonen og foreldre slipper å måtte lese og ta bilde av beskjeder på en oppslagstavle i garderoben, midt i hente- eller leveringsrushet!

Når informasjonen er lett tilgjengelig og det er enkelt å kommunisere med foresatte i appen, øker sannsynligheten for at informasjonen blir oppfattet og fulgt opp. Dette frigir tid til mer verdifulle samtaler om og med barnet. Alt i alt bidrar dette til at barnet kan få dekket sine behov f.eks for riktig skiftetøy, litt ekstra søvn en dag, eller litt ‘ekstra’ omsorg en tung dag. 

Planlegging og dokumentasjon

En viktig forutsetning for at foreldre skal kunne ivareta sitt ansvar om å medvirke og å samarbeide, er at de er informert. Men det er ikke kun praktiske anliggender som foresatte skal samarbeide med barnehagen om. Foreldre har og rett til å medvirke til barnehagens innhold og pedagogiske planer. I Min Barnehage kan barnehagen tilgjengeliggjøre pedagogiske planer som vedlegg til beskjeder, og ved det synliggjøre for foresatte, mål og innhold for det pedagogiske arbeidet i barnehagen. 

Gjennom dagbokposter vil foreldre holdes løpende informert om innhold og aktiviteter som foregår i barnehagen. Dette er en viktig kilde for informasjon for foresatte, som setter de i stand til å kunne mene noe og til å medvirke til utviklingen av barnehagens pedagogisk innhold. Både for ansatte og foresatte vil dagbokposter, med tekst og bilde, over tid, kunne dokumentere barnehagens arbeid på en god måte.

Til sommeren (2022) vil ny funksjonalitet for planlegging og dokumentasjon i kalender bli tilgjengelig i appen. I kalenderen kan barnehagen legge inn aktiviteter som skal foregå internt, i tillegg til aktiviteter som foreldresamtaler og sommeravslutning - som blir synlige i kalenderen i foresattappen. Etterhvert kommer det også enda flere muligheter i kalenderen som kan bidra til god planlegging, dokumentasjon og kommunikasjon rundt det pedagogiske arbeidet i barnehagen.

Appene “Min Barnehage” er tilgjengelig både for kommunale og private barnehager og er et nyttig verktøy både for barnehagen og foresatte. Benytt de mulighetene som ligger i appene for å sikre et godt samarbeid mellom barnehagen og foresatte.

Dersom din kommune ikke har tatt i bruk appene enda, ta en titt på våre sider med informasjon om appene og ta gjerne kontakt!