for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Kjære kunder,
I lys av nylige utviklinger og retningslinjer fra Digitaliseringsdirektoratet (DigDir) og Tilsynet for universell utforming av IKT (uutilsynet), ønsker vi å informere dere om viktige aspekter ved tilgjengelighetserklæringer for mobilapplikasjoner.
Tilgjengelighetserklæring for offentlige nettsteder og apper:
Fra og med 1. februar 2024, er det et krav at alle offentlige nettsteder og apper skal ha en tilgjengelighetserklæring. Denne skal opprettes gjennom DigDirs sentrale løsning, uustatus.no. Denne erklæringen er avgjørende for å gi brukerne en mulighet til å gi tilbakemelding dersom nettstedet eller appen ikke fungerer for dem.
Det er imidlertid slik at tilsynet nylig har kommet med ny informasjon:
“Tilsynet vil i 2024 utvide uustatus.no med ein leverandørportal. Leverandørportalen vil gjere det mogleg for leverandørar av ikt-løysingar å legge inn informasjon direkte i uustatus.no, slik at offentlege verksemder kan bruke denne informasjonen til å lage tilgjengelegheitserklæringar. Vi tilrår derfor at de ventar med å lage tilgjengelegheitserklæring for appar som heilt eller i stor grad er utvikla av eksterne leverandørar.”
Kilde: Om tilgjengelegheitserklæring. (n.d.). Tilsynet for Universell Utforming Av Ikt. https://www.uutilsynet.no/tilgjengelighetserklaering/om-tilgjengelegheitserklaering/112
Våre utviklere har ferdigstilt funksjonalitet for at dere kan dele lenken fra uustatus og speile denne ut til brukere av mobilapplikasjonene. Vi holder imidlertid nå igjen på lanseringen av dette, til vi har avklart hva som forventes av oss som leverandører mot den nye leverandørportalen.
Vi kommer tilbake med mer informasjon, men anbefaler dere inntil videre å vente med erklæringene for Min Barnehage og Min Skole.
Veiledning og ressurser:
For de som trenger veiledning og hjelp, er det flere ressurser og verktøy tilgjengelig. For eksempel tilbyr KS og IKT-ORKIDÉ støtte og informasjon om universell utforming av IKT-løsninger, spesielt med fokus på kommunal sektor.
Vår rolle som leverandør:
Som leverandør av mobilapplikasjoner, er vi forpliktet til å følge disse retningslinjene og hjelpe våre kunder med å møte de nye kravene. Vi jobber kontinuerlig og proaktivt for å sikre at alle våre løsninger er i tråd med disse standardene og for å støtte dere i prosessen med å utarbeide og publisere tilgjengelighetserklæringer.
Likevel er det kommunene som er ansvarlige for dette arbeidet. Vi anbefaler at alle våre kunder har prosesser for å evaluere og utarbeide tilgjengelighetserklæringer for sine nettsider og mobilapplikasjoner. Dette vil sikre at dere møter de nye kravene og unngår potensielle bøter, samt er klare for eventuelle endringer i fremtiden.
For mer informasjon, eller hvis dere har spørsmål, vennligst ikke nøl med å kontakte oss. Vår innsats er rettet mot å sikre at alle løsninger vi leverer, og som dere bruker, er tilgjengelige for alle brukere.
Copyright © 2023 Visma.com. All rights reserved.