Mine områder
Hjelp

Spørsmål og svar etter Descartes Brukerforum 2020

10-12-2020 14:12 (Sist oppdatert 10-12-2020)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 1446 Visninger

Q: Hvor finner man kundetiltak of løpende oppfølging. Gjennomførte kundetiltak? Er det kun administrator som kan få denne fanen opp?

S: Alle kan opprette den nye oppdragstypen fra oppdragsiden til hver klient.

 

Q: Finnes det en oversikt over hvilke personer firmaet har hvitvasket? Altså at man hvitvasker personer og knytter dem til aktuelle kunder i Descartes?

S: Nei. Dette må gjerne registreres av den eller de som ønsker det under Idéer

 

Q: Er det mulig å forhåndsvise opplastede dokumenter i Descartes allerede nå eller er dette en funksjon som kommer senere?

S: Det jobbes med en løsning for dette. Nøyaktig leveringstidspunkt kan vi ikke komme med nå.

 

Q: Er det mulig å få en kopi av eksempelfilen Øystein Stokkan gikk gjennom på brukerforumet?

S: Ja, det er mulig å registrere seg nederst i dette skjemaet for utsendelse.

 

Q: Er det gjort opptak av brukerforumet slik at man kan se det på nytt, eller dele med andre som ikke fikk deltatt?

S: Ja, du kan se det her.

 

Q: Vedrørende kundetiltak og løpende oppfølging av hvitvaskingsloven. Hvordan skal vi dokumentere når selskapet endrer for eksempel daglig leder i løpet av året. Hvis vi velger ny rad er det kun styremedlem som kommer opp.

S: Ta en titt på følgende artikkel

 

Q: Vedrørende oppdragstype "kundetiltak og løpende oppfølging" tenker dere at det kun skal være et av disse oppdragene per klient eller nytt for hvert år?

S: Ruller frem oppdrag for hvert år

 

Q: Vedrørende kundetiltak og lignende etter hvitvaskingsloven. Er det mulig å få liste over alle kundene gruppert på samlet risikovurdering. Det er behov for å vite hvor mange kunder som er henholdsvis høy/normal/lav risiko.

S: Vi har noen tanker og forslag på løsning som vi ønsker å kunne presentere under Idéer her på community senere.

 

Q: Jeg er ny bruker. Vet at vi får opp en del opplysninger fra Brønnøysundregistrene når vi oppretter kundene. Men jeg fikk ikke helt forståelsen for hvordan vi får inn styremedlemmene automatisk. Hva må gjøres?

S: Ta en titt på følgende artikkel

 

Q: Når det gjelder den nye oppdragstypen "Kundetiltak og løpende oppfølging" vs. oppdragsvurdering inne på klienten: I oppdragsvurderingen har man bokser med både kundetiltak og reelle rettighetshavere. Vil disse bli fjernet eller skal/bør man fylle ut begge steder?

S: Feltene vil bli tatt bort i oppdragstypene som skal brukes for revisjonsåret 2021.

 

Q: Synd å gi seg med Descartes Analyse mens bruk av SAF-T fortsatt er på baby stadiet i bransjen.

S: Visma Periode & År har allerede all funksjonalitet som var i Descartes Analyse, inkludert Altinn integrasjon som hjelper med avstemming av mva, skatt og aga. Støtte for saldobalanse kommer innen kort tid. Vi klarer å levere bedre funksjonalitet for revisorer ved å tilby Visma Periode & År. Les mer her.

Bidragsytere
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"