avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Ansettelsesform må legges inn på alle ansatte

27-01-2021 10:57 (Sist oppdatert 27-01-2021)
  • 28 Svar
  • 2 Liker
  • 8891 Visninger

Fra Januar 2021 må alle ordinære og maritime arbeidsforhold rapporteres med type ansettelseform, enten fast eller midlertidig ansettelse i A-meldinga. Feltet finner du på hver ansatt under fanen Arbeidsforhold på Kartotek | Personer. 

ansettelsesform.JPG

Har du mange ansatte kan det være en tidkrevende jobb og du kan derfor kjøre ett av scriptene som er lagt ved i artikkelen her, mot din klientbase.

Dette setter "fast ansettelse" eller "midlertidig ansettelse" på alle ansatte, velg det scriptet av den ansettelses formen du har mest av. 

Her (side2) finner du A-ordningens definisjon på de to ulike ansettelsesformene.

Om du er i vår Cloud/HLasp må vi kjøre scriptet for deg, eller om du skulle ønske andre tilpasninger på scriptet, ta kontakt på support.hl@visma.com

Vedlagt ligger også en veiledning for hvordan scriptet kjøres.

Dersom du har mange klienter kan du kjøre scriptet mot alle klienter. 

Ofte stilte spørsmål: 

Jeg har lagt inn ansettelsesform på alle aktive ansatte, men får allikevel feil når jeg skal generere A-meldingen. Hva gjør jeg? 

Problemstilling 1: Ved enkelte tilfeller er det nødvendig å sette på haken for "Ta med i A-melding" for å tvinge arbeidsforhold med på A-meldingen. Denne haken skal normalt ikke stå på til vanlig, men vi ser ofte at den ikke fjernes etter A-meldingen er sendt. Når haken står på sendes arbeidsforholdet med i A-meldingen, selv om personen har sluttet for flere år siden. 

Løsning: 

Gå til Periodens lønn | A-melding, og fanen Verktøy. Klikk på knappen "Nullstill". Dette nullstiller haken på alle arbeidsforhold. Dersom du vet du må tvinge med et arbeidsforhold på denne A-meldingen, må du sette haken på igjen for de personene det gjelder, men da må du også legge inn ansettelsesform. 

Etter at haken er nullstillt, kan du forsøke å sende A-melding igjen. 

Hvis dette ikke fungerer kan du se veiledning for hvordan registrere manglende opplysninger på arbeidsforhold

Problemstilling 2: Det kan være du har personer som nylig har sluttet, eller som av en eller annen grunn skal rapporteres i A-meldingen. Siden disse personene rapporteres i A-melding for januar 2021, vil det kreves at også ansettelsesform legges inn på disse, selv om de har sluttdato bakover i tid.

Løsning: Gå til Kartotek | Personer, og inn på personen det gjelder. Under fanen Arbeidsforhold, skal nå det siste aktive arbeidsforholdet ligge øverst i historikken. Høyreklikk på dette arbeidsforholdet og velg "åpne og endre lukket arbeidsforhold".

Arbeidsforholdet legger seg nå under aktive arbeidsforhold slik at du kan fylle inn feltet som mangler, og lagre. Arbeidsforholdet legger seg tilbake i historikken.

Gjenta dette på alle personene du evt. får feilmelding på når du sender A-meldingen. Når alle er rettet kan du forsøke å sende A-meldingen din på nytt. 

Hvis dette ikke fungerer kan du se veiledning for hvordan registrere manglende opplysninger på arbeidsforhold

Jeg får feilmelding om at jeg må legge inn ansettelsesform på ansatte som har fått utbetalt feriepenger på første lønnskjøring i 2021. Må jeg fylle inn på disse også? 

Dersom arbeidsforholdet er avsluttet fra tidligere, og det kun er feriepenger som utbetales, kan du velge å sende A-melding for arbeidsforhold, og A-melding for lønn hver for seg. Dette gjør du ved å først generere en A-melding med hake for "kun arbeidsforhold" og sende inn denne. Når denne er godkjent, kan du sende en ny A-melding med hake for "utelate arbeidsforhold ved innsending".

Jeg får feilmelding om at jeg må legge inn ansettelsesform på ansatte som har sluttdato i 2020. Må jeg fylle inn på disse også?  Her kan det sendes inn en a-melding på kun arbeidsforhold for desember 2020, for å få rapportert sluttdatoen. Deretter kan de forsøke å sende inn på 2021.

Kommentarer
Trond Bjerk
CONTRIBUTOR ***
av Trond Bjerk

Hei!

For et regnskapskontor med mange klienter - må dette scriptet kjøres på en og en klient?

Eller kan det kjøres mot alle klienter/ansatte i databasen?

Vi har nærmere 100 klienter, så greit å vite...

Kan jo bli en kostbar prosess å sette bort dette til en konsulent/supportjobb.

I tillegg får vi jo en ny oppdatering når årsoppgjørsversjonen kommer...

av Elin Hammerud

Hei @Trond Bjerk 

Scriptet kan kjøres mot alle klientene på en gang 🙂  Dere kan kjøre inn dette scriptet når dere oppgraderer til årsoppgjørsversjonen.

Trond Bjerk
CONTRIBUTOR ***
av Trond Bjerk

Det høres jo veldig bra ut 🙂

Vet du noe om nå årsoppgjørsversjonen planlegges rullet ut?

Vi har versjon 5.20.1 i dag. Kan vi da oppdtare rett til årsoppgjørsversjoenen (eller må vi gå via deloppdateringer med andre versjoner)?

av Elin Hammerud

@Trond Bjerk 

Dere må ikke innom de andre versjonene nei. Årsoppgjørsversjonen kommer i siste halvdel av Desember. 

Trond Bjerk
CONTRIBUTOR ***
av Trond Bjerk

Supert!

Allan Andreassen2
CONTRIBUTOR *
av Allan Andreassen2

Har dere beskrivelse av hvordan vi kjører skripet i H/L Lønn ?

av Elin Hammerud

@Allan Andreassen2 

Da har jeg lagt ved veiledning på hvordan du kjører script i artikkelen også 🙂  

Ha en fin dag! 

Rebekka Bjånesøy
CHAMPION *
av Rebekka Bjånesøy

Dere får ikke slengt inn valg for ansattgruppe i disse scriptene da? 😅 Vi har ca like mange av fast og midlertidig ansatte.

Elisabeth28
CONTRIBUTOR **
av Elisabeth28

Hei, hvilken rapport anbefales å  ta ut for å kontrollere at alle ansatte har fått lagt til ansettelsesform. Ansettelsesform er ikke  et valg i Personregisteret under søk.

av Elin Hammerud

Joda @Rebekka Bjånesøy, send en mail til oss på support.hl@visma.com så skal vi få tilpassa ett script til deg 😁

@Elisabeth28 Foreløopig er det ikke mulig å få ut noen rapport med feltet ansettelsesform. Vi håper å få det med i neste versjon 🙂 Hvis ikke vil a-meldinga for 2021 stoppe deg ved innsending om noen mangler dette feltet utfylt, sånn at du kan få lagt det inn da. 

Trond Bjerk
CONTRIBUTOR ***
av Trond Bjerk

Hei!

Hos oss så funket ikke dette scriptet for fast ansatte. ingen verdi ble lagt inn i dette feltet.

Har det kommet en oppdatering av scriptet e.l.?

Jeg brukte alternativ 2. kjørte scriptet i databasen.

Fikk ingen feilmelding.

Scriptet er jo todelt.

Første del finner verdien.

Andre del legger denne verdien inn i tomme felter.

Problemet er at scriptets første del returnerer ingen verdi.

Dermed utføres andre del med å legge null inn i felter som har null i verdi.

Derav får vi se antall felter som oppdateres med null, hvor det altså er null verdi fra før.

Og slik blir vi litt lurt av tilbakemeldingen som sier at x antall felter ble oppdatert...

Forslag til hvorfor det ikke blir lagt inn verdi?

av Elin Hammerud

Hei @Trond Bjerk 

Du må gå inn på klienten i Huldt & Lillevik etter oppgradering for at de nye feltene skal komme frem, deretter kan du kjøre scriptet. 

Trond Bjerk
CONTRIBUTOR ***
av Trond Bjerk

OK, betyr det at vi først må inn på en og en av alle våre klienter i H&L - og så deretter kjøre scriptet? Eller holder det å gå inn på en klient og deretter kjøre scriptet på alle?

av Elin Hammerud

@Trond Bjerk  Du må inn på hver klient 😑  Men vi har vår beste mann på saken nå, så jeg håper vi kan få oppdatert scriptet slik at det ikke skal være nødvendig! 🤞 

av Elin Hammerud

@Trond Bjerk  Da ligger det oppdaterte script i saken her, sånn at du slipper inn på klientene etter oppgradering 🙂 

Trond Bjerk
CONTRIBUTOR ***
av Trond Bjerk

Supert!

Sidsel Holand
CONTRIBUTOR **
av Sidsel Holand

Hei,

Prøvde meg på en A-melding med kun arbeidsforhold nå i 2021-1.

Fikk rettet opp alle nåværende ansatte med ansettelsesforhold.

MEN mange som har sluttet ( for lenge siden) kommer også opp som feil ved at de både mangler ansettelsesforhold og årsak til sluttdato.

Hvordan registrerer jeg dette?

Stefanie Samuelsen
CONTRIBUTOR *
av Stefanie Samuelsen

Hei,

Gjorde det samme som deg og fikk samme feil som deg.

Jeg gikk inn på Kartotek/Personer og fane 2-Arbeidsforhold. På alle som det stod feil på i a-meldingen, stod det huket av at de skulle være med i a-meldingen ( under Arbeidsforholdhistorikk). Tok bare bort haken, og alt var i orden.

En ny versjon i lønnssystemet kommer sjeldent alene...helst sammen med feil 😉

Sidsel Holand
CONTRIBUTOR **
av Sidsel Holand

@Stefanie Samuelsen  Supert og tusen takk 🙂  🙂 Da løste det seg. 

Kjekt å være klar når første lønning kjøres i 2021 🙂

Eide Marianne
CONTRIBUTOR ***
av Eide Marianne

Jeg får også feilmelding nå når jeg skal sende A-melding.  På en som sluttet 30/11, men som er med i kjøringen pga refusjon sykelønn får jeg følgende feilmelding;  årsak til sluttdato må fylles ut, men her får jeg ikke legge inn noe da personen jo ble avsluttet i desember.  Han er bare satt til midlertidig aktiv denne måneden for å kunne legge inn refusjon sykelønn.  Håper Visma vil komme raskt med kommentar og løsning på dette.

Mari Barlund
VISMA
av Mari Barlund

Hei @Eide Marianne 😊

Forsøk å høyreklikke på arbeidsforholdet som er avsluttet, velg "åpne og endre lukket arbeidsforhold" - da kan du legge inn sluttårsak, for så å lagre. 

Et lite tips hvis det er mange som har hake for "ta med i A-melding" på avsluttede arbeidsforhold - gå til Periodens lønn | A-melding | fanen Verktøy og klikk på knappen "Nullstill". Da fjernes alle hakene for "ta med i A-melding" på alle personer 👍

Eide Marianne
CONTRIBUTOR ***
av Eide Marianne

Takk for raskt svar. Jeg får velge "åpne og endre lukket arbeidsforhold", men det er likevel ikke mulig å velge sluttårsak slik jeg ser det?

av Elin Hammerud

Hei @Eide Marianne 

Det blir litt kronglete å få endret på denne ansatte for deg, men hvis du lagrer det gjenåpnede arbeidsforholdet, og så sluttmelder det igjen får du lagt inn sluttårsaken. 

Eide Marianne
CONTRIBUTOR ***
av Eide Marianne

Dessverre, selv med gjenåpning og lagring, ligger det fortsatt som avsluttet.

Litt dumt dette da personen jo sluttet i fjor og det ikke skal være nødvendig å oppgi dette.

av Elin Hammerud

@Eide Marianne 

Kan du ikke skrive inn på chatten nederst i høyre hjørne, så kan jeg hjelpe deg videre? 🙂 

Jorunn Vadla
CONTRIBUTOR **
av Jorunn Vadla

Hva ble løsningen på hvordan legge inn sluttårsak? Jeg har samme problem med en ansatt som har hatt flere ansettelsesforhold.

Nina Lill Myhre
CONTRIBUTOR **
av Nina Lill Myhre

@Jorunn Vadla 

Jeg fikk denne beskjeden "Du kan høyreklikke på linjen med avsluttet arbeidsforhold for å åpne for redigering. Når du så klikker i "Til dato" feltet og trykker "Enter" kan du velge sluttårsak." og den funket hos meg 🙂

Mvh

Nina

Jorunn Vadla
CONTRIBUTOR **
av Jorunn Vadla

Takk @Nina Lill Myhre . Det fungerte 😀

FAQ
Aktuelt brukertips