Mine områder
Hjelp

Hvilken brøk skal jeg benytte ved ferietrekket?

04-06-2020 22:20 (Sist oppdatert 20-04-2022)
  • 0 Svar
  • 2 liker
  • 2286 Visninger

Månedslønnede har lik lønn i alle årets måneder, lønnen er med andre ord en gjennomsnittslønn. Det er i slike sammenhenger også vanlig å regne at hver måned har et likt antall arbeidsdager i gjennomsnitt. Beregningen av dagsatsen for den enkelte vil variere avhengig av hvor mange arbeidsdager en arbeidsuke består av.

 

 

26 deler - 6-dagers uke - virkedager

 

Vis mer
I ferieloven henvises det til 6 virkedager pr. uke. Dette henger igjen fra tidligere tider hvor det var mer vanlig å arbeide 6 dager pr. uke. 
Seks virkedager per uke x 52 uker / 12 måneder = månedslønnen dekker i snitt 26 dager per måned. Trekk for en feriedag vil da bli 1/26-del.

For å finne brøken du skal benytte ved ferietrekket kan du benytte følgende regnestykke:  
(antall hele uker x 6 virkedager) + evt. dager av ikke full uke.

Ved 4 uker og 1 dag ferie vil full ferietrekk tilsvare et ferietrekk på 25/26.
Ved 5 ukers ferie vil full ferietrekk tilsvare et ferietrekk på 30/26
Ved 6 ukers ferie vil full ferietrekk tilsvare 36/26

Dersom den ansatte ikke skal trekkes for full ferie vil f.eks. regnestykket bli slik:  
2 uker x 6 virkedager = 12 virkedager (12/26) 

 

 

22-deler - 5-dagers uke - Arbeidsdager

 

Vis mer
Mange arbeidsgivere velger å benytte arbeidsdager i stedet for virkedager når de skal trekke for ferie.
Fem arbeidsdager per uke x 52 uker: 12 måneder = månedslønnen dekker i snitt 21,67 dager per måned. I Huldt & Lillevik rundes dette opp til 22 dager.

For å finne brøken du skal benytte ved ferietrekket kan du benytte følgende regnestykke:  
(antall hele uker x 5 arbeidsdager) + evt. dager av ikke full uke.

Ved 4 uker og 1 dag ferie vil full ferietrekk tilsvare et ferietrekk på 21/22.
Ved 5 ukers ferie vil full ferietrekk tilsvare et ferietrekk på 25/22.
Ved 6 ukers ferie vil full ferietrekk tilsvare 30/22.

Dersom den ansatte ikke skal trekkes for full ferie vil f.eks. regnestykket bli slik:  
2 uker x 5 arbeidsdager = 10 arbeidsdager (10/22) 

 

Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"