avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Hvordan kjøre lønn med halv skatt i Huldt & Lillevik før jul

13-11-2020 10:53 (Sist oppdatert 16-11-2020)
  • 6 Svar
  • 2 Liker
  • 3112 Visninger

Hvis du lurer på det reglene rundt dette, sjekk ut Lønn og HR sitt brukertips.

Månedslønnede:

Velg "Skatt i desember mndlønn (halv skatt)" når du kjører lønnsberegning:

Halvskatt_mnd_beregning.jpg

14dagerslønnede:

Velg "Skatt i desember 14-dgrlønn (null skatt)":

Halvskatt_14dager_beregning.jpg

Hvis det er større utbetalinger denne mnd enn ellers, julebonus e.l. bør du sjekke at lønnsarten(-e) er satt opp med prosenttrekk slik at de går gjennom med fullt skattetrekk:

Bonus_prosenttrekk.jpg

Kildeskatt på lønn?

Ansatte med kildeskatt får automatisk 25% skattetrekk alle 12 mnd i året i Huldt & Lillevik fra og med i år, så du trenger ikke foreta deg noe spesielt her. 👍

Kommentarer
Hilde Andersen2
CONTRIBUTOR ***
av Hilde Andersen2

vi får antagelig etterbetaling i desember, denne lønnsarten ligger vel med prosenttrekk, men blir vel uansett halv skatt selv om lønnsarten har prosenttrekk? Når du kjører lønnskjøring med halv skatt for måneds lønnede? 

Gunvor B
VISMA
av Gunvor B

Hei @Hilde Andersen2 . Det er kun lønnsarter som er lagt opp med tabelltrekk som gir halv skatt. 👍

TorunnS
CHAMPION ***
av TorunnS

Hei Hilde. Etterbetaling skal nok ikkje ha halv skatt. Kun lønnsartar som høyrer naturlig til den aktuelle månaden.  På same måte som at ein ikkje kan spara opp overtid for mange månader og ta den på "halvskattmånad" i så fall må du bruka vanleg skatt på den. Men vanlig overtid som kjem nokonlunde jevnt kvar månad kan du ta med på halv skatt.

Hilde Andersen2
CONTRIBUTOR ***
av Hilde Andersen2

hei Gunvor og Torunn!

Takk for svar, så lenge lønnsarten er satt opp på prosent, så trenger jeg ikke å tenke mer på det. Da kjøres vi halv skatt, så ordner det seg selv..

Men spørsmål igjen: har en ansatt som ønsker å trekke vanlig skatt i desember. Må jeg kjøre egen kjøring på personen?

Eller bare registrere resterende beløp på lønnsarten" frivillig forskuddstrekk" ?

TorunnS
CHAMPION ***
av TorunnS

Eg hadde brukt frivillig forskuddstrekk. Det  viktigste må jo vera trekket, ikkje kva du kallar det. 🙂

Nils Fossum
GURU *
av Nils Fossum

Jeg ville brukt frivillig forskuddstrekk ifm. slike unntak.

Bidragsytere
FAQ
Aktuelt brukertips