avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

• 14 Svar
  • 4 Liker
  • 4699 Visninger

Fra og med 13. mars og ut 2020 er det som følge av korona-situasjonen i Norge foretatt endringer for omsorgspenger.

Endringen innebærer at arbeidsgiver kan kreve refusjon fra NAV allerede fra den fjerde fraværsdagen.

Som før må det sendes inntektsmelding til NAV for å få refusjonen, hvor det må fremkomme at 3 dager allerede er utbetalt fra arbeidsgiver, se eksempel under. Dette kan være sammenhengende periode eller enkeltdager. Det er kun dagene du krever refundert som skal legges inn i inntektsmeldingen. 

Dersom det er snakk om flere enkeltstående dager, legger du inn flere linjer under fraværsperiode med aktuell start- og sluttdato. Dersom det kun er snakk timer legger du dette inn på samme måte som  forklart over, men med antall timer det gjelder for hver periode.

omsorgspenger.JPG

Arbeidsgiver må holde oversikt over antall omsorgsdager den ansatte har rett på og benyttet seg av, slik at korrekt antall dager sendes inn til NAV for refusjon.

På grunn av manuell saksbehandling av disse sakene ønsker NAV at det så langt det er mulig samles opp og sendes samlet refusjonskrav for omsorgsdagene i stedet for hyppige inntektsmeldinger.

Mer informasjon om omsorgspenger finnes her https://www.nav.no/familie/sykdom-i-familien/nb/omsorgspenger

Kommentarer
CONTRIBUTOR *

Hei,

Vedr. Inntektsmeldingen_Omsorgsdager.

Skal vi også skrive inn de 3 dagene som arbeidsgiver betaler? 

Mvh Ann-Elin Ramsland

(updated by Elin Hammerud VISMA ‎14-04-2020 15:17 )

Hei @Ann-Elin 

Jeg skjønner at dette kom frem litt utydelig i artikkelen, men du skal ikke skrive inn de 3 dagene arbeidsgiver betaler, kun hake av for at disse er utbetalt.  Du skal kun fylle inn med datoer for fraværet du vil ha refundert. 

CONTRIBUTOR ***

Hva skjer nå når barnehagen har redusert åpningstid? Hvordan skal dette innberettes og tilbakebetalt? Kan jo ikke legge inn på timebasis.

Hei @Elisabeth Pretzinger1 

Jeg er litt sukker på hva du mener med innberette og tilbakebetale.

Det er mulig å bruke timer dersom arbeidsgiver og arbeidstaker blir enige om det. Men hvis arbeidsgiver kun aksepterer hele dager, så vil det telle som en dag med omsorgspenger.  Det er opp til arbeidsgiver å akseptere timer, men det er fornuftig i dagens situasjon.

Da utbetaler du i såfall lønn som vanlig, og får timene/dagene refundert av Nav.  

CONTRIBUTOR ***

Snakket med NAV om dette. De har ingen ordning for timer akkurat nå. Kun hele dager når barnehagen var stengt. Ikke slik som nå at den er delvis åpen. Det jeg mente var refusjon av disse timene fra NAV. Det er jo heller ikke mulig i inntektsmeldingen å rapportere/få refusjon for timer sånn som jeg ser det. Kun dager. Eller skal jeg legge inn kun refusjonsbeløpet som disse timene gjelder for?

CONTRIBUTOR *

Man får lagt inn timer pr dag i inntektsmeldingen i Altinn.

Hei @Elisabeth Pretzinger1  

Som @Elin Fuglstad2 og brukertipset overfor skriver, kan du også registrere timer i inntektsmeldinga.  Det anbefales at du samler opp dager og timer før du ber om refusjon. 

Jeg får opp melding om at refusjonsbeløp må være likt beregnet beløp. Er det ikke godt nok at det er likt oppgitt beløp? Ikke alltid beregnet beløp er riktig.

Hei @Rebekka Bjånesøy 

Jo, det skal være tilstrekkelig at refusjonsbeløpet er likt oppgitt beløp. Hva som er i beregnet beløp skal ikke ha noen betydning.  Jeg har testet litt ulike beløp her, og får ikke samme problem som deg, kan du prøve å fylle ut skjemaet på nytt og se om det hjelper deg. 

Ha en fin dag 🙂 

CHAMPION *

Hei, har prøvd i flere uker å sende inn digital inntektsmelding ifm omsorgspenger pga corona via H&L, men jeg får alltid varsel om at "Minst en feil oppstod ved henting av kvitteringer til de valgte skjemaene", og status blir avvist av altinn. Hva skjer??

Hei @Lene051   

Har hentet dette ut fra brukerdokumentasjonen under Hjelp i lønn, her er fremgangsmåte for å finne ut hva som er feil. 

avvist inntektsmelding.JPG

CHAMPION *

thanks!

CONTRIBUTOR **

Hei - jeg har litt samme spørsmål som @Elisabeth Pretzinger1 ...

Barnehager har redusert åpningstid, og en av våre ansatte skriver da 1 time "syke barn"/omsorgspenger nesten hver dag, da han leverer i barnehagen før han starter på jobb. For oss er dette OK, men bare hvis vi får refundert dette fra NAV... godtar de slike 1-timere...? Har sendt inn inntektsmelding på flere halve dager, men har ikke fått igjen ei krone enda på noen... 

Hei @Trine Amundsen 

Du kan fylle inn timer i inntektsmeldinga for omsorgspenger. At NAV er treg med tilbakebetaling er ikke utenkelig nå nei, de har nok ekstremt stor pågang i disse tider. 

Ha en fin dag!