avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

(updated by Elin Hammerud VISMA ‎05-06-2020 13:58 )
  • 7 Svar
  • 2 Liker
  • 2939 Visninger

Fra 2019 er det innført en ny forretningsregel (278) som gjelder forskuddtrekk for arbeidstakere. Denne forretningsregelen kontrollerer at ansattes forskuddstrekk ikke er høyere enn 0. Dersom du får denne tilbakemeldingen, har denne alvorlighetsgrad Øyeblikkelig, og må korrigeres.

Denne feilen oppstår eksempelvis dersom man har arbeidstakere som i januar ikke har skattekort, og blir trukket 50% skatt, og dette korrigeres  tilbake i a-melding for februar på grunn av at det har fått utstedt frikort.

Skal slike korrigeringer foretas korrekt, må dette korrigeres på måneden forskuddstrekket ble gjort, og ikke på den måneden frikortet hentes inn.

Dersom du har fått denne feilen må dette korrigeres i 2 ekstra lønnskjøringer. En hvor korrigeringen tilbakeføres på måneden feilen er oppstått, og en på måneden forskuddstrekket ble foretatt.

Først tilbakeføres forskuddtrekket i en kjøring (1) på måneden hvor feilen i a-melding ligger:

Korrigering februar.PNG

Deretter må det kjøres en ny kjøring (2) mot måneden forskuddstrekket ble trukket:

Korrigering januar.PNG

Når du skal sende a-meldingen med disse korrigeringene, bør du sette hake for å utelate arbeidsforhold fra innsendingen.

A-melding.PNG

Her kan du lese mer om foretningsregelen i veiledningen til a-meldingen

Dersom du har spørsmål til dette, ta kontakt med support på tlf 09101

Kommentarer
CONTRIBUTOR ***

Hei!

Når jeg korrigerer skatt i foregående måned på en ansatt ved å bruke lønnsart 400 forskudd og 500 Korr.skattetrekk, får jeg følgende feilmelding:

"Du har ingen transaksjoner med Inntektstype på valgt kjøring. Har du ingen transaksjoner som skal innrapporteres skal du sende ‘Kun Ansattopplysninger’. Mangler du inntektstype på godkjente transaksjoner må du rette opp dette i godkjent lønn før du sender a-melding".

Kommer den korrigerte skatten med om man sender inn "kun ansattopplysninger"? Er det relevant med inntektstype? Andre løsningsforslag?

Hei,

Dersom du korrigerer skatt, må dette gjøres i en ekstrakjøring, og når du godkjenner ekstrakjøringen får du en ordinær a-melding som du sender inn. Er det i  Periodens lønn | A-melding du får feilmeldingen?

Mvh

Kenneth

Huldt & Lillevik

CONTRIBUTOR ***

Hei, ja det er riktig periode at det korrigeres i form av en ekstrakjøring. Feilmeldingen fås etter at man har trykket export av a-melding under utskrifter. Og man får da ikke AR-kvittering på at den er sendt inn. Når man bare bruker lønnsart 400 forskudd (1571) og 500 korr.skatt (2600), så er det to lønnsarter som ikke er oppsatt med a-meldingsnummer/inntektstype. Det er samme lønnsarter som du viser i eksemplet over. I andre tilfeller har jeg kombinert det med korrigering av lønn med inntektsnummer og da har de fungert. Men i denne korrigeringen er det bare skatt. Trekk i lønn har skjedd i en senere lønnsperiode.

Gjelder dette Visma lønn?

Mvh

Kenneth

CONTRIBUTOR ***

Ja, det gjelder Visma lønn. Og nå er vi spente på svaret.

Da må jeg sende den til en av konsulentene deres, spørsmålet her er lagt inn på Community for Huldt & Lillevik lønn

CONTRIBUTOR ***

OK, takk. Flott om kommentar-strengen videreformidles til Visma.