Mine områder

Logg inn Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"
Huldt & Lillevik Lønn
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Wenche_Jacobsen
  • 2 Svar
  • 0 Liker
  • 3188 Visninger

Følgende artikkel publisert på Datatilsynet sine hjemmeside tar opp krav om kryptering av lønnsslipper som sendes på e-post. De viktigste føringene i denne artikkelen er:

1. Sende til lokale e-postadresser innenfor den behandlingsansvarliges informasjonssystem.

Dette kan gjøres ukryptert dersom lønnslippene aldri forlater den behandlingsansvarliges informasjonssystem. Dette inkluderer både produksjon av lønnsslippen, hvor den hentes fra og selve e-postforsendelsen.
    Dette scenariet vil være ganske vanlig, så lenge bedriften sender ut via egen e-posttjener, og mottakerne benytter e-postadressen de har på jobb. Da vil systemet være lukket, og utenforstående kan ikke plukke opp e-postene.

2. Sende til eksterne e-postadresser utenfor den behandlingsansvarliges informasjonssystem.

Eksempel på dette er når virksomheten sender lønnsslippen til den ansattes private e-postadresse. En slik utsendelse vil kreve at lønnsslippene er kryptert, det vil ikke være tilfredsstillende at kun kommunikasjonskanalen er kryptert.

For å ivareta kryptering fra Huldt & Lillevik Lønn angis et passord som den ansatte må benytte for å åpne PDF filen (lønnsslippen). Dette passordet registreres på den enkelte ansatte i oppgaven Kartotek | Personer, fanen Telefon/E-post og feltet Passord. I tillegg må feltet Bruk passordbeskyttelse merkes når lønnsslippene sendes i oppgaven Periodens lønn | Lønnsrapporter | Elektroniske Lønnsslipper. Når PDF filen er beskyttet med passord blir filen kryptert. Huldt & Lillevik Lønn benytter krypteringsalgoritmen som er implementert  i Adobes PDF-format.

Et annet alternativ vil være å bruke Visma.net Payslip eller Digipost, begge disse løsningene støttes av Huldt & Lillevik Lønn.

Du finner mer informasjon om Visma.net Payslip her.

Mer informasjon om Digipost finner du i hjelpefilen under Hjelp | Brukerdokumentasjon | Komplett Lønnskjøring | Sende lønnsslipper | Sende Elektroniske lønnss....
Bidragsytere
Kommentarer
CONTRIBUTOR *

Som vanlig må jeg sende ut lønnsslippene til kunden for godkjenning. Hvordan kan jeg kryptere disse før utsendelsen.

Hei.

Det er angitt i denne artikkelen, men avhenger selvfølgelig av hvilke e-post adresser du sender til.

For å ivareta kryptering fra Huldt & Lillevik Lønn angis et passord som den ansatte må benytte for å åpne PDF filen (lønnsslippen). Dette passordet registreres på den enkelte ansatte i oppgaven Kartotek | Personer, fanen Telefon/E-post og feltet Passord. I tillegg må feltet Bruk passordbeskyttelse merkes når lønnsslippene sendes i oppgaven Periodens lønn | Lønnsrapporter | Elektroniske Lønnsslipper. Når PDF filen er beskyttet med passord blir filen kryptert. Huldt & Lillevik Lønn benytter krypteringsalgoritmen som er implementert  i Adobes PDF-format.

Mvh

Wenche Jacobsen