Mine områder

Logg inn Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
(updated by Elin Hammerud VISMA ‎10-04-2019 09:58 )
Celine Brunstad
  • 6 Svar
  • 1 Liker
  • 1312 Visninger

Hvis du skal utbetale overtidsmat uten kvittering, eller over grensen på 200kr med kvittering skal lønnsarten nedenfor benyttes for å innrapportere overtidsmat etter nye regler fra 01.01.19.  

Capture.JPG

Feriepenger eller ikke?

Det under avklaring om det skal være feriepenger på overtidsmat som er trekkpliktig. 

Frem til dette blir avklart, må du som arbeidsgiver vurdere som haken for feriepenger skal settes på eller ikke. Det vil være mulig å korrigere dette i ettertid, når endelig avklaring er på plass. 

Her kan du lese mer om de nye reglene for overtidsmat: 

https://community.visma.com/t5/Nyheter-i-Fagomrade-Lonn-HR/Praktiseringen-av-de-nye-reglene-for-over...

Kommentarer
CONTRIBUTOR **

Elin:  Skal det være "ikke innberetningspliktig" på lønnarten "overtidsmat tr.pliktig? se ovenfor

Da får jeg ikke opp valg for arb.giveravgift?

Hei Hilde,

LT-kode kan stå til ikke innberetnignspliktig da denne ikke lengre er i bruk. 
Hvis valget for arbeidsgiveravgift er grået ut, har lønnsarten vært i bruk, og du må opprette en ny lønnsart slik at du kan sette på haken Smilefjes glad 

CONTRIBUTOR **

Hei, jeg lurer på hvordan man legger det inn slik at kun det overskytende trekkes skatt av. Hos meg trekker den skatt av hele beløpet over 200 kroner og ikke bare den overskytende.

Hei @Sandy Pertzsch 

Desverre er det ikke mulig å få denne funksjonen i Huldt & Lillevik. Du må registre beløpet det skal trekkes skatt av, ikke total beløpet for overtidsmaten. 

CONTRIBUTOR **

Hei, takk for super raskt svar. Lønnsarten for trekk funker som den skal nå. Men hva med oppsett på opprinnelig refusjonsbeløp.

Jeg har opprettet lønnsart Refusjon overtidsmat >200 kr ift. Visma håndbok men den ligger også med prosent trekk! Så da blir det dobbelt trekk?!

Trodde det er slik at hele beløpet refunderes trekkfritt på det 1 lønnsart og så legger man inn den overskytende/ trekkpliktige delen på lønnsart nr. 2 som beskrevet ovenfor. Kan dere hjelpe meg med svar her.

Praktisk eksempel: Refusjon av 250 kr. Den ansatte får refundert 250 kr og betaler skatt av 50 kr. Men hvordan legges det inn?

@Sandy Pertzsch 

Da har du to lønnsarter til samme formål, du må bare benytte en av de. 

Du må ha en egen lønnsart til det beløpet som er trekkfritt under kr 200,-.

Send inn en mail til support.hl@visma.com eller ring på 09101 dersom du har flere spørsmål Smilefjes glad