Mine områder
Hjelp

Ofte stilte spørsmål-årsavslutning i Huldt & Lillevik Lønn

25-11-2021 11:26 (Sist oppdatert 16-12-2022)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 3006 Visninger

Det du lurer på, lurer også mange andre på. Her får du en oversikt over spørsmålene mange stiller oss når de ringer support:

 

Må jeg ha ny versjon for å kjøre årsavslutning?

Svar: Du må ha ny versjon for å overføre til nytt år, men alt annet i årsavslutningen kan du gjøre i nåværende versjon.
Du kan utføre tom. punkt 22. i kjørejournalen. Den finner du her.

 

Hvilke datoer må jeg ta hensyn til i forbindelse med årsavslutning?
Svar:

  • 05.01.23 Innsending av a-melding for desember 2022
  • 16.01.23 Betale skatt og arbeidsgiveravgift termin 6 2022
  • 01.02.23 Sammenstillingsoppgave/personoppsummering til ansatte

 

Jeg har gjort en feil tidligere i år. Hvordan skal jeg korrigere?

Svar: Lønnen må alltid korrigeres den måneden feilen har skjedd. Du kan altså ikke korrigere alt på lønn i desember. Dette gjelder også hvis du har overført til nytt år og skal sende en a-melding korreksjon.

 

Jeg har kjørt en ekstrakjøring i tillegg til lønnskjøringen for desember, hva gjør jeg med a-melding?
Svar: Du sender inn a-meldingen på vanlig måte. I mottaket vil den slå seg sammen med den a-meldingen du allerede har sendt inn. Den vil ikke overskrive det som allerede er sendt inn. Dersom du ikke har sendt inn a-melding allerede, kan du sende begge samtidig.

 

Hvilke rapporter nullstiller seg og er viktige å ta ut før overgang til nytt år?

Svar: Det er viktig at du tar ut disse rapportene:

Feriepengeliste: Rapporter | Avstemming | Feriepengeliste

Avstemmingsliste pr. lønnsbeskrivelse: Rapporter | Avstemming | Avstemmingsliste pr. lønnsbeskrivelse.

Avstemmingsliste pr. konto: Rapporter | Avstemming | Avstemmingsliste pr. konto

 

Vi har innberettet EKOM på alle ansatte i 2022, men ønsker å gi dette som skattefri gave. Hvordan retter vi det?

Svar: Hvis du ønsker å korrigere naturalytelser som allerede er rapportert i 2022 må
du gjøre dette i ekstrakjøring for hver periode det gjelder. Du trenger ikke å innberette gaven på annen måte, så lenge den er under det trekkfrie beløpet.

 

Kan jeg kjøre lønn på to år samtidig? 

Svar: Nei, dette er ikke mulig etter at A-ordningen kom. Men det er mulig å sende korreksjoner i a-melding på forrige år etter overføring til nytt år, dersom det er behov for dette. Du finner beskrivelse på dette her.

 

Kan jeg legge inn variable lønnsarter klar til lønn i januar, før jeg har overført til nytt år?

Svar: Ja, disse blir ikke borte og vil da ligge klare til lønnskjøring etter overgang til nytt år.

 

Må personoppsummeringen sendes ut til de ansatte før jeg overfører til nytt år? 

Svar: Nei, du kan sende denne også etter overføring til nytt år.

 

Skal Personoppsummeringen sendes per post eller kan den sendes på mail? 

Svar: Dette bestemmer du selv. Du kan sende enten per post eller på mail i valget "Elektronisk personoppsummering". 

 

Jeg har tidligere brukt Huldt & Lillevik Lønn og har tatt i bruk Payroll i løpet av 2022. Må jeg sende ut personoppsummering/sammenstillingsoppgave fra begge systemer?

Svar: Ja. Hittilverdier er ikke med over i Payroll, så du må sende en fra Huldt & Lillevik Lønn med den lønnen du har kjørt der, og en i Payroll for lønn som er kjørt der.

 

 

 

Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"