Mine områder
Hjelp

Sluttårsak må legges inn på ansatte har sluttet i 2020 og tidligere

04-02-2021 14:55
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 2120 Visninger

Generering av a-melding stopper fordi sluttede ansatte mangler sluttårsak. Må jeg fylle inn på disse også?  

 

Feltet for sluttårsak er påkrevd fra 2021, men om de ansatte har sluttdato for tidligere år, skal det hjelpe å sendes inn en a-melding på kun arbeidsforhold for desember 2020. Dette for å få rapportert sluttdatoen her, istedet for i Januar 2021.

 

 

Fjern deretter alle haker for å ta arbeidsforhold med i A-meldinga, for å ikke sende med ansatte som ikke er aktive. Dette gjør du under Periodens lønn | A-melding | fanen Verktøy, knappen Nullstill. 
Nullstill.png


Generer så a-melding for Januar 2021. 

 

Fortsatt feil?

Om du allikevel får stopp på ansatte nå, ligger det ytelser mot ett avsluttet arbeidsforhold.

Da kan du prøve å splitte innsendinga. Send først en A-melding med hake for "kun arbeidsforhold" og send inn denne.

kun arbforhold 2021.png

 

Deretter kan du sende en ny A-melding med hake for å "utelate arbeidsforhold ved innsending".

utelate arbforhold.png

 

 

MERK! Om du bare får stopp på noen få ansatte, kan det være like enkelt å bare legge inn sluttårsaken.  ​​​​​​​Se her hvordan du kan får lagt inn sluttårsak og andre opplysninger som mangler på arbeidsforholdet. 

Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"