Mine områder
Hjelp

Hva er ELMA registeret og hvordan melder jeg meg ut eller inn?

18-12-2017 16:29 (Sist oppdatert 16-02-2021)
  • 2 Svar
  • 0 liker
  • 15769 Visninger

Hva er ELMA?

ELMA er et register der norske mottakere av elektronisk faktura er registrert. For å sende et dokument elektronisk gjennom PEPPOL, som stort sett er standard sendemåte i Norge, må mottakeren være registrert i ELMA for å motta dokumentet. For å se hvilke selskaper som er registrert i ELMA kan du søke her.

 

Hvordan melde deg inn i ELMA registeret slik at du kan motta elektronisk faktura?

Dersom du ønsker å motta faktura elektronisk og bruker et av økonomisystemene Visma Business, Visma Global eller Visma Contracting, så trenger du en modul som heter Visma Document Center. Dersom du har dette, kan du motta elektronisk faktura ved å aktivere Visma.net Autoinvoice. Les på denne artikkelen hvordan du setter opp Autoinvoice. Du kan også få hjelp fra vårt Aktiveringsteam til å sette opp dette for deg ved å sende en mail til: kundesenteret@visma.com.

 

Hvordan melde deg ut av ELMA?

Dersom du allerede er registrert i ELMA via Visma.net AutoInvoice og mottar faktura elektronisk, men ønsker å stoppe dette for å motta faktura på e-post eller per post, eller melde deg inn via et annet aksesspunkt, gjør du følgende:

  1. Logg deg på http://autoinvoice.visma.com. Brukernavnet er e-posten din. Husker du ikke passordet til din bruker, trykker du på «Forgot your password!”
  2. Klikk på "Innstillinger"
  3. Klikk på "Motta fakturaer"
  4. Fjern avhuket og klikk på "Oppdater" under ELMA-registrering

Nå vil du motta fakturaer fra oss og andre på e-post eller per post neste gang.

Hvis du er registrert i ELMA via et annet aksesspunkt enn Visma.net AutoInvoice, så må du kontakte det aksesspunktet for å melde deg ut av ELMA. Man må melde seg ut av ELMA fra ett aksesspunkt før man kan melde seg inn igjen via et annet.

Kommentarer
Grete Aleksandersen
CONTRIBUTOR **
av Grete Aleksandersen

Dette fungerer ikke. Hvordan melder en seg ut av peppol?

MinaHolm
VISMA
av MinaHolm

Hei Grete 😊 For å melde deg ut av Peppol må dette gjøres i Autoinvoice "Innstillinger" og herunder "Motta fakturaer". Dersom du møter på problemer ved deaktivering kan du sende inn en henvendelse til skysupport@visma.com så kan vi undersøke nærmere 🙌

Bidragsytere
Fagkonferansen
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"