Mine områder
Hjelp

Ansettelsesform må oppgis i A-meldingen fra og med januar 2021

21-12-2020 10:04 (Sist oppdatert 21-12-2020)
  • 10 Svar
  • 1 liker
  • 12048 Visninger

Fra og med januar 2021 må ansettelsesform oppgis på ansatte i A-meldingen. Dette er obligatorisk for alle ansatte med ordinære og maritime arbeidsforhold. Det finnes bare to ansettelsesformer - fast og midlertidig. Det er støtte for dette i Mamut fra og med versjon 24.0.1034.

 

Etter oppdatering til versjon 24 må det velges ansettelsesform på alle ansatte som skal med i A-meldingen før A-meldingen for januar 2021 genereres.

 

Gå til vis – lønn – personalregister og hent frem den ansatte ansettelsesform skal velges på. Gå så på fanekortet lønn og klikk på A-melding. Velg så riktig ansettelsesform under arbeidsform.

 

Ansettelsesform.jpg

 

Hvis firmaet har mange ansatte, så kan du ta kontakt med support for å få et script som oppdaterer alle ansatte til ansettelsesform Fast. Hvis noen av de ansatte har Midlertidig som ansettelsesform, så kan dette velges på dem manuelt etter at scriptet er kjørt. 

 

Hvis det ikke velges ansettelsesform før A-meldingen sendes, så vil du få en feilmelding i tilbakemeldingen fra Altinn. Du kan lese mer om denne feilmeldingen her.

Kommentarer
Grethe Hagen
CONTRIBUTOR *
av Grethe Hagen

Har lagt inn dette på de lønningene jeg har kjørt i dag, får likevel feilmelding. Gjelder 2 firma. Noen tips?

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Det samme problemet

 
Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Hei @Grethe Hagen og @Anonymous, vi mottok tilbakemelding angående dette i dag og det skal utføres en oppdatering av integrasjonen mellom Mamut og Altinn, dette vil bli gjort i kveld. Fra og med i morgen tidlig vil dette være løst, men dere må da generere en ny A-melding igjen og sende den til Altinn.

 

Hvis dere fortsatt opplever problem i morgen anbefaler jeg at dere sender en e-post med nærmere forklaring av problem og skjermbilder til support@mamut.no, så vil en konsulent se nærmere på saken så fort som mulig.

 

 

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Hei, Vi hadde i 2020 mange prosjektansatte som nå er sluttet. Mange av disse skal få utbetalt feriepenger nå. Må jeg gjøre dette med de og, selv om de er registrert med  sluttdato i 2020??

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

jeg får ikke opp arbeidsform i personalkortet. har jeg en gammel versjon? har sjekket om jeg trenger en nyere versjon, men det trenger jeg ikke iflg Mamut

Morten Aarrestad
CONTRIBUTOR **
av Morten Aarrestad

Hei

benytter VC 15.10

har ikke utført endring i ansettelsesform -> fast ansettelse

kjørt a-melding vedr desember 04. januar

motok ikke feil på denne.

 

endre nå ansettelsesform på ansatte

før vi generer tall til a-medling for januar.

 

må vi utføre noe mer vedre dette?

 

av Line Salvesen

Hei @Anonymous !

 

Ja, man må oppgi ansettelsesform for disse ansatte.

 

Mvh Line Salvesen

Senior supportkonsulent, Mamut support

av Line Salvesen

Hei @Anonymous !

 

Det er støtte for dette i Mamut fra og med versjon 24.0.1034, så om du har en eldre versjon, så må du oppdatere. Du finner versjonsnummeret i Mamut under hjelp - om.

 

Mvh Line Salvesen

Senior supportkonsulent, Mamut support

 

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Hei. Jeg var for snar i januar og sendte inn A-mld før jeg satte meg inn i dette ang Arbeidsform. Kan dere si noe mer om hva man mener med "Midlertidig"?  Skal man f eks bruke det dersom det er ansatte som er timelønnet men som ikke mottar lønn hver måned? Annet man skal tenke på i forhold til "Fast"?

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Hei @Anonymous

 

Du finner all relevant informasjon fra Aordningen på Skatteetaten.no, Klikk her for å lese mer om ansettelsesform. 

 

"Kort om ansettelsesform

Ansettelsesform angir hvilken tilknytning arbeidstaker har i ansettelsesforholdet. Ansettelsesformen kan være fast eller midlertidig. Oppgi den ansettelsesformen som står i arbeidsavtalen til den ansatte.

Har arbeidstaker en fast stilling, så er arbeidsforholdet løpende og tidsubegrenset. For at en fast stilling skal opphøre så må reglene om opphør av arbeidsforhold følges. Ansettelser skal som hovedregel være faste for å skape stabile og forutsigbare rammebetingelser for begge parter i et arbeidsforhold.

Er arbeidsforholdet midlertidig så er arbeidsforholdet avtalt for en bestemt tidsperiode eller for et bestemt arbeid, og skal være avtalt i kontrakten.

Typiske stillinger der det ansettes midlertidig er:

  • sesongarbeid
  • ekstrahjelp
  • prosjektarbeid
  • vikariat
  • åremålsstilling"

 

Ha en fin dag!

Bidragsytere