Mine områder
Hjelp

Årsak til sluttdato må oppgis i A-meldingen fra og med januar 2021

22-12-2020 11:21 (Sist oppdatert 22-12-2020)
  • 2 Svar
  • 0 liker
  • 3602 Visninger

Når en ansatt slutter fra og med januar 2021, så må årsak til sluttdato oppgis i tillegg til sluttdatoen. Dette skal bli med i A-meldingen sammen med sluttdatoen. Mulige årsaker til sluttet er allerede fastsatt av A-ordningen, og valget for dette er tilgjengelig i Mamut fra og med versjon 24. Årsak til sluttet er på lik linje som Ansettelsesform kun obligatorisk for Ordinære og Maritime arbeidsforhold.

 

Gå til vis – lønn – personalregister og hent frem den ansatte som skal meldes som sluttet. Gå så på fanekortet lønn og klikk på A-melding. Legg inn sluttet dato og velg riktig Årsak til sluttet i nedtrekksfeltet for dette.

 

Årsak til sluttet.jpg

Kommentarer
Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Hei, er det noen muligheter å legge til nye årsaksforhold? Vi har en ansatt som er død og føler ikke at noen av disse passer å registrere. Fint med tilbakemelding 🙂

 

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

@Anonymous Ser at Skatteetaten oppgir at man skal oppgi "arbeidsgiver har sagt opp selv" ved dødsfall, men jeg vil anta det er en skrivefeil her. Jeg tolker det dithen at de mener alternativet "arbeidstaker har sagt opp selv" skal benyttes.

 

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/arbeidsgiver/a-meldingen/veiledning/arbeidsforholdet/opplysninger-om-arbeidsforholdet/arsak-til-sluttdato/#Kort-om-rsak-til-sluttdato

Bidragsytere