Mine områder
Hjelp

Hvordan skifte ut en av maskinene i nettverket?

27-04-2007 09:00 (Sist oppdatert 11-09-2018)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 768 Visninger

Dersom du har en flerbrukerinstallasjon, og en av maskinene i nettverket skal skiftes ut, må du huske å sette den inaktiv slik at den ikke fortsetter å bruke en lisens.


Når du skal skifte ut en av maskinene du har Mamut på, kan du gå inn på en av de andre maskinene dine for å sette den inaktiv. Slik går du frem:

  1. Velg Hjelp - Om.
  2. Klikk på knappen Administrer lisensinformasjon.
  3. Klikk på Installerte maskiner på venstre side i vinduet.
  4. Du får nå opp en liste som viser hvilke maskiner Mamut er (eller har vært) installert på. Merk av for Inaktiv til høyre for maskinnavnet på den maskinen som ikke lenger skal være i bruk. Maskinnavnet på maskinen kan du se ved å høyreklikke på Min Datamaskin på skrivebordet ditt, og velge fanekortet Maskinnavn.
  5. Klikk Lukk, og Ok.
  6. Du kan så installere Mamut på den nye maskinen. Sørg for at det enten er samme versjon eller en nyere versjon av Mamut du installerer som den du har på de øvrige maskinene i nettverket. Versjonsnummeret ser du ved å velge Hjelp - Om. Vær oppmerksom på at dersom du installerer en nyere versjon vil du måtte oppdatere alle de andre maskinene også.
  7. Etter fullført installasjon, starter du Mamut. I det første vinduet du kommer til velger du Koble meg til en eksisterende flerbrukerinstallasjon.
  8. Klikk på søkeknappen til høyre for feltet Sti til databasen, og bla deg gjennom nettverket til du kommer til der databasen ligger. Marker mappen Data og klikk Ok.
  9. Klikk Neste og du vil få opp innloggingsvinduet. Dersom du nå har installert en nyere versjon enn du hadde tidligere, vil den nå starte oppdateringen av databasen din.
Bidragsytere