Mine områder
Hjelp

Jeg får en autentiserings- eller autorisasjonsfeil ved overføring til Altinn

16-12-2011 08:00 (Sist oppdatert 03-06-2019)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 3799 Visninger

Dersom du får meldingen Skjemaet kan ikke leveres til Altinn fordi det har oppstått en autentiserings- eller autorisasjonsfeil, så må du sjekke følgende:

 

FagsystemID og Passord som er lagt inn under regnskapsinnstillinger stemmer ikke med hva som er lagt inn i Altinn- portalen.  

  1. Logg deg inn på Altinn- portalen. Klikk deretter under Profil, roller og rettigheter > Avanserte innstillinger >  Bla deg til menyen hvor datasystem kan registeres.
  2. Viktig: Pass på at det er valgt riktig firma i nedtrekkslisten for Vis datasystem for den jeg representerer nå. For mange vil den standard stå mot privatpersonen, så da er det viktig å velge riktig firma før dere registrerer fagsystemet.
  3. Dersom fagsystemet tidligere har blitt registrert, vil dere nederst på siden se en ID. Passordet som ble valgt ved registrering av fagsystem vil stå med stjerner, så er du usikker på hva du valgte, så anbefaler vi at du oppdaterer dette på nytt. Har du ikke registret datasystemet her før, så må det gjøres. Les mer om registrering av FagsystemID og Passord her.
  4. Logg deg nå inn i ditt Mamut- program og gå til VisInnstillingerRegnskapModulinnstillingerAltinn. Her legger du inn samme ID og Passord som er registrert i Altinn- portalen.

 

Organisasjonsnummeret under firmainnstillingene i Mamut, stemmer ikke overens med organisasjonsnummeret som FagsystemID’en er registrert mot i Altinn.

  1. Gå først til VisInnstillingerFirma. Klikk på Økonomi-Land, og se hva som står i feltet for Organisajonsnr.
  2. Deretter logger du deg inn på Altinn- portalen, og sjekker at dette organisasjonsnummeret stemmer overens med det i ditt Mamut- program. Her er det viktig at du sjekker at FagsystemID er registrert på riktig firma, slik som forklart i punkt 3 over.

 

Altinn- kontoen er midlertidig låst.
Dette kan du enkelt sjekke ved å logge deg inn på Altinn. Dersom du her får melding om at kontoen midlertidig er låst, så må du vente 60 minutter før du kan forsøke igjen.

 

Bidragsytere