Mine områder
Hjelp

Hva er en betalingsanmerkning og når får kunden min dette?

26-10-2021 15:29 (Sist oppdatert 12-11-2021)
  • 0 Svar
  • 3 liker
  • 542 Visninger

En betalingsanmerkning blir registrert på privatperson eller bedrift hvis en forfalt faktura ikke er blitt oppgjort selv om det er gjort forsøk på å få innbetaling.

Når blir det registrert betalingsanmerkning på kunden min?

Betalingsanmerkninger blir registrert hos et kredittopplysningsbyrå. Eksempel på kredittopplysningsbyrå er Bisnode og Experian. 

Privatpersoner får anmerkning når saken blir sendt rettslig eller ved brudd på avdragsordning.

Bedrifter får betalingsanmerkning på dag 30.

Hvordan kan jeg se om kunden min har betalingsanmerkning?

Om kunden har fått betalingsanmerkning kan du se i vår Kreditorweb under fanen “Historikk” til inkassosaken. Det vil stå “Eksportert til misligholdte krav” om det er registrert.

Er din kunde usikker på om det er registrert betalingsanmerkning kan dette sjekkes opp hos et kredittopplysningsbyrå. 

I tilfeller hvor faktura er innbetalt, men fortsatt står oppført med betalingsanmerkning, få kunden din til å ta kontakt direkte med inkassobyrået. 

Hva betyr det for min kunde å ha betalingsanmerkning?

En betalingsanmerkning kan gi et inntrykk av betalingsevnen til din kunde. Den vil påvirke negativt hvis det blir tatt en kredittsjekk.

Eksempler på tilfeller hvor det blir tatt kredittsjekker: 

• Søknad om bolig- eller billån
  • Opprette abonnement hos en leverandør
  • Handling på kreditt 

I inkassosaker hvor din kunde har sagt at de er uenig i kravet kan det ikke registreres anmerkning under behandlingen av uenigheten. 

Når slettes betalingsanmerkningen?

Betalingsanmerkningen blir slettet med en gang utestående beløp på inkassosak er betalt og den blir heller ikke liggende registrert hos kredittopplysningsbyrået

Hvis saken ikke blir betalt vil anmerkningen stå i fire år før den blir slettet - Etter fire år må det vurderes om det er ønskelig med rettslige skritt for å sikre kravet og en ny anmerkning.

Andre nyttige artikler:

Hvordan se historikk på en sak i Kreditorweb

Hva skjer med fakturaen min etter overføring?

Bidragsytere
Aktuelt brukertips