Mine områder
Hjelp

Effektiv start for nye kunder i Total - fjorårstall, anleggsregister mv.

19-09-2016 22:35 (Sist oppdatert 07-10-2019)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 1781 Visninger

Hva er den mest effektive måten å komme i gang med Total på for en ny kunde som har drevet virksomhet i flere år? Jeg tenker spesielt på fjorårstall, anleggsregister mv. Årsoppgjøret for i fjor har blitt utarbeidet i Maestro

 

"Best practice" vil her være å laste inn fjorårstall fra altinn på klientene. Dette kan gjøre for klient enkeltvis innlogget på klient (Fil | Importer), men også fra klientregisteret, hvor du også kan hente inn for flere klienter samtidig. Da via altinn-knappen nede til høyre i Klientregisteret.

Deretter kan du importere du anleggsregister fra excel, etter at man har gjort eksport til excel av anleggsregister fra Maestro evt andre programmer (f.eks. Finale/Wolters Kluver (Akelius)). Excel-filen må da være sortert med informasjon som angitt i vår eksempel-fil. Denne eksempel-filen finner du i Anleggsregister under menyvalget "Importer fra excel" i info-teksten når du klikker på "her" angitt som link.

 

Importen av fjorårstall fra altinn til Total gir i tillegg startverdier 01.01. og grunnlagsverdier i både saldoskjema, bilskjema, formuesverdi fast eiendom, samt registrering av evt skattemessig fremførbart underskudd, for ikke å snakke om rett utfylling av forskjellsskjema pr.01.01.

Vær imidlertid oppmerksom på at du påser at konti i importert saldobalanse for året har kobling mot korrekte poster i næringsoppgaven / linje i årsregnskapet. Ved behov for redigering av koblinger på konto; Høyreklikk på kontolinje og velg Rediger. 

Funksjonen gir det med andre ord en svært effektiv oppstart på klienten, selv om du i overgangsåret med fjorårstall lastet fra altinn må "leve med" at kontonummer for fjoråret er tilsvarende anvendte poster i næringsoppgaven og kan bestå av flere underliggende saldoer fra fjorårets saldobalanse.

Kommende år vil fjorårstallene igjen være spesifisert som forventet. 

 

Lykke til!

Bidragsytere
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"