Mine områder
Hjelp

Feil skattemessig nedskrivning kundefordringer

03-12-2015 23:58 (Sist oppdatert 08-10-2019)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 1689 Visninger

Spm;

Under seksjonen «Utregning av skattemessig verdi på fordringer» får jeg feil beløp i konstaterte tap på kundefordringer, noe som igjen medfører feil beløp i feltet for skattemessig nedskrivning. Hvordan kan jeg korrigere dette?

 

Svar;

Du får endret konstatert tap på kundefordringer under Opplysninger | Kundefordringer.

Klikk inn på fane Skattemessige verdier. I formelen for sjablonfradraget, kan konstatert tap på kundefordringer redigeres ved at man setter en hake foran beløpet. Feltet blir da hvitt og beløpet kan redigeres.

 

Forøvrig vil vi nevne at det for ENK mv som utarbeider årsregnskap til skattemessige verdier ved bruk av RF-1175 Næringsoppgave 1, må man være oppmerksom på følgende;

 

  1. Evt regnskapsmessig avsetning til tap på fordringer gjennom året må reverseres.
  2. Gå til Opplysninger | Kundefordringer fane Skattemessige verdier - påse korrekte verdier / forutsetninger for nedskrivning. 
  3. Endringen for å oppnå samme skattemessige nedskrivning i regnskapet som vist i bildet, skal normalt posteres mot 1580 Avsetning til tap på fordringer og 7897 Endring i skattemessig nedskrivning kundefordringer. Kreditsaldo på konto 1580 skal tilsvare nedskrivningsbeløpet i bildet Kundefordringer | Skattemessige verdier. Endringsbeløpet for å oppnå lik saldo må posteres mot 7897. 

Lykke til!

Bidragsytere
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"