Mine områder
Hjelp

Konto 8300 Betalbar skatt er sperret for bokføring. Hvordan kan jeg bokføre endring på kontoen?

30-11-2015 22:52 (Sist oppdatert 07-10-2019)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 1600 Visninger

Spm;

Jeg har en klient, hvor jeg må bokføre endring på konto 8300 Betalbar skatt. Kontoen er imidlertid sperret for bokføring. Hvordan løser jeg denne problemstillingen?

 

Svar; 

Dersom du må gjøre en bokføring mot konto 8300, kan du gjøre en tilleggspostering til konto 2500

"Betalbar skatt, ikke utlignet". Total vil da systempostere det aktuelle beløpet til konto 8300, slik at effekten fremkommer i resultatet.

Denne tilleggs- og systemposteringen finner du dokumentert i Rapporter | Posteringsbilag.

 

Vær ellers oppmerksom på at bl.a. konto 8300 ikke tillates å ha saldo når import av saldobalanse gjøres i Total. 

I kontoklasse 8 har vi noen konti som er forbeholdt posteringer / saldo i forbindelse med utarbeidelse av årsoppgjøret, og disse tillates ikke saldo i kolonne "Foreløpig saldo". 

Hvilke konti dette gjelder ser du best ved å gå til kontoklasse 8 i saldobalansen, samt å slå på funksjonen "Null-linjer" slik at du også ser konti som ikke har saldo. 

Da vil du se enkelte konti i klasse 8 fra 8300 og nedover, som har skravert kolonne "Foreløpig saldo". 

Dersom en eller flere av disse kontiene har saldo i importert saldobalanse blir det differanse i saldobalansen. Normalt løses dette ved å gjøre tilleggspostering i øk.systemet før ny import. 

 

Lykke til!

Bidragsytere
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"