for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Når man skal forsøke å gi et så presist bilde som mulig som omfatter feilsendinger som går via Autoinvoice kan dette være vanskelig siden mange av situasjonene som oppstår skyldes versjonen man er på. Et godt tips for å få med seg hva som er rettet fra versjon til versjon er å lese release notes.
Når det er sagt er det jo ikke slik at alle har muligheten til å oppgradere med en gang man ser noe er løst i en nyere versjon og til de vil vi også forsøke å gi tips til work-arounds i denne artikkelen. Vi deler inn artikkelen til å omfatte litt grunnleggende innstillinger samt kjente problemstillinger.
Kjente feilsituasjoner
Endringer i Autoinvoice fra 15. november Fra 15 november 2020 kan GLN/GS1 feltet på kunder kun inneholde numeriske verdier pga endring i format regler for PeppolBis3.0. Dette betyr hvis man feks har verdien "9908:XXXXXXXXX" i GLN/GS1, så vil faktura validere feil i Autoinvoice og ikke bli levert. Vi anbefaler at dere fjerner verdier fra dette feltet hvis det ikke er en god grunn for å fremdeles ha verdi der, som feks om dette berører annen funksjonalitet. Da kan feltet unntas den elektroniske fakturaen ved at man i aktørbehandling setter verdien "Ikke bruk "GLN/GS1" nr. * til PartyIdentification"
NB: Endringen gjelder ikke for gammelt format VismaXML |
1.april 2021 kom det en endring i det finske markedet. UBL-CR-666 - A UBL invoice shall not include an AdditionalDocumentReference simultaneously referring an Invoice Object Identifier and an Attachment UBL-CR-673 - A UBL invoice shall not include an AdditionalDocumentReference simultaneously referring an Invoice Object Identifier and a Document Description Hvis man benytter eldre versjon enn 15.00 av VB kan det være at en finsk mottaker som nekter å motta faktura som ikke støtter EN16931 avviser faktura og man vil måtte sende faktura enten uten fakturabilde i pdf eller i eldre format VismaXML. |
Releasenotes
Som tidligere nevnt er det vrient å kunne fortelle eksakt hva som feiler når man har kombinasjoner mellom hvilken versjon man befinner seg på sammen med formatet som sendes, - og om dette er løst i en nyere versjon. Derfor oppsummerer dette kapittelet hva som har kommet av ny funksjonalitet og hva som er rettet fra versjon 12.00.0 frem til dagens versjon. Men først en liten innføring i når nye formater ble lansert.
12.00.0
12.01.0
12.10.0
12.10.1
13.00.0
13.01.0
13.10.0
13.10.1
13.10.2
14.00.0
14.01.0
14.01.1
14.10.0
14.10.1
15.00
15.01
15.10
Hei,
Vi har slitt lenge med faktura som feiler i Autoinvoice dette gjelder alle våre kunder som har Totalrabatt. Det er ikke alle som feiler men veldig mange gjør det. Det virker som at den feiler med å beregne MVA beløpet når man har en faktura med totalrabatt.
Dette er feilmeldingen vi får i autoinvoice.
Hei Hogne,
Vi kjører versjon 14.10 av Visma Business
Jeg kan godt undersøke litt om jeg får spesifikt et fakturanummer og orgnummer avsender 🙂
Be my guest 🙂
Fakturanummer: 126971
Orgnr avsender: NO959216908MVA
Ser ut til at det er en kombinasjon mellom antall per enhet og totalrabatt. Ikke lett å ta sånn på sparket dessverre. Jeg ville fått sendt inn en ticket på dette slik at det kan eventuelt eskaleres videre inn til utvikling for en sjekk.
Mye info her, men hva med sendeformatet fra Visma Business via Autoinvoice? Vet at vi må hake av for gammelt format for å sende i XML-format. Hva må man gjøre i Visma Business for å sende i Visma UBL og/eller Peppol BIS 3.0-format? Er det noen innstillinger i Visma Business som avgjør om faktura sendes i Visma UBL-format eller Peppol BIS 3.0?
Mvh
Eivind Smedsvig
Hei
Jeg håper du får svar på det du lurer på i denne artikkelen som ble publisert i 2019
https://community.visma.com/t5/Nyheter-i-Visma-net-AutoInvoice/Nytt-format-EHF-3-0/ba-p/213518
Hei Beathe
Takk for kjapp respons.
Dessverre lå ikke svaret i denne artikkelen heller. Her står det at Visma Business fra versjon 13.10 sender EHF 3.0, som jeg antar er PEPPOL BIS 3.0. Det står ingenting om hvordan vi kan få Visma Business til å sende Visma UBL. I henhold til det som ble nevnt i webinar for versjon 14.10, sender Visma Business fremdeles UBL...
Mvh
Eivind Smedsvig
Hei Eivind
Alt som blir sendt inn til AutoInvoice vil nå bli konvertert til Peppol Bis 3.0. Standarden er at alt nå skal gå via dette formatet. Hvis dere har krysset av for å sende i gammelt format, vil denne filen automatisk bli konvertert til Peppol Bis 3.0. Hvis mottaker fremdeles bare mottar i Peppol Bis 2.0, vil den så bli konvertertert til Peppol Bis 2.0 igjen. Så enkelte ganger ligger det flere xml-filer med forskjellige konverteringer for samme faktura. Det vi erfarer med dette er at oppsett som tidligere fungerte i Peppol Bis 2.0 nå plutselig feiler selv om dere sender i gammelt format. Det er strengere kontroller i det nye formatet som gjør at det som tidligere "var lov" nå ikke er det.
Her skal vi etter beste evne forsøke å gi noen tips for å unngå at faktura via Autoinvoice kommer i retur med en feilmelding. Vi oppdaterer fortløpende.
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Email: kundesenteret@visma.comCopyright © 2022 Visma.com. All rights reserved.