Mine områder
Hjelp

Godkjenn og betal faktura i Approval

17-01-2021 21:43
  • 0 Svar
  • 1 liker
  • 2553 Visninger

Når man godkjenner en faktura i Approval, kan man i samme steg også forhåndsgodkjenne betalingen av denne i Visma.net AutoPay. Når betalingen av fakturaen går fra Visma Business til Visma.net AutoPay, vil denne allerede være godkjent og sendes direkte til bank.

 

For å kunne forhåndsgodkjenne betaling av faktura, må du ha:

  • Visma.net Approval for godkjenning av fakturaer på flyt fra Visma Document Center.
  • Visma.net AutoPay med bankavtale for remittering fra Visma Business.

Godkjenneren må ha to roller i Visma.net:

  • Invoice Approver i Approval.
  • AutoPay Approver i AutoPay.

 

rollerA&P.PNG

 


Under "Administrasjon" i AutoPay ligger en fane som heter "Firma". Her må det krysses av i haken for “Tillat forhåndsgodkjenning”.

 

forhåndsgodkjenningA&P.PNG 

 

Når ovennevnte er på plass, og en ny faktura er sendt fra Visma Document Center til godkjenning i Approval, vil fakturaen legge seg som normalt under "Mine oppgaver". Når du åpner oppgaven, vil det nederst i høyre hjørne dukke opp to alternativ, “Godkjenn” og “Godkjenn og betal”. Du kan også enkelt velge godkjenning på flere fakturaer samtidig, også for ulike firma.

 

A&Pbutton.PNG

 


Velger du “Godkjenn og betal” vil fakturaen legge seg som en bunt øverst i “Mine oppgaver”.

 

buntA&P.PNG


Her kan du velge å godkjenne og betale fakturaen. Dersom du angrer, kan du enkelt kansellere godkjenningen, og fakturaen vil legge seg tilbake i oppgavelisten.

 

Ved godkjenning, vil Approval be om signering på betalingen. Du skriver inn ditt Visma.net-brukernavn, passord og engangskode fra Authenticator Appen. Dersom din bank krever signering med Bank-ID på din Visma.net AutoPay-avtale, vil dette bli forespurt i signeringsprosessen. Når signeringen er utført, vil du tas tilbake til oppgavelisten, og en bekreftelse dukker opp øverst i vinduet.

 

Når denne betalingen sendes til Visma.net AutoPay fra Visma Business, vil denne gå direkte til bank, og det er ikke nødvendig med ytterligere godkjenning. Du kan se at betalingen er forhåndsgodkjent under "Oversikt" i AutoPay, ved å klikke på betalingen og "Vis hendelser".

 

preapprovedA&P.PNG

 

 

 

Bidragsytere
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"