Mine områder
Hjelp

Hvordan endre navn på kolonne med oversettelsestabell

04-07-2014 18:00
  • 2 Svar
  • 0 liker
  • 2094 Visninger
I Visma Business kan man, som mange vet, endre navnet på en kolonne i et skjermbilde ved å gå inn i Designmodus (Ctrl-D) og dobbeltklikke på kolonneheadingen.

Man kan da skrive inn hva man vil kalle kolonnen. Eksempelvis: Postadresse

Ulempen med denne måten å endre navn på kolonne på, er at denne endringen kun vil gjelde i tabellen dette blir gjort. Man vil da måtte gjøre det samme i alle skjermbilder hvor feltet ligger fremme.

Ønsker man å endre navn på kolonnen slik at det blir gjeldene i alle skjermbilder han mulighet til å gjøre dette i oversettelsestabellen. En annen fordel med oversettelsestabellen er at man også vil kunne sett navnet på kolonnen i flere språk. Oversettelsestabellen kan også benyttes til å gi navn på andre ting enn kolonner, men dette brukertipset vil fokusere på kolonneheading. Benytt hjelpeteksten for å lære mer om denne tabellen.

Oversettelsestabellen kan man i nye skjermbilder finne under

Har man ikke nye skjermbilder vil man måtte slå opp tabellen under

Det vil sannsynligvis ligge flere forekomster i denne tabellen fra før som har kommet med installasjon. For å legge til en ny forekomst, bla ned til en ledig linje i bunnen av tabellen.

Det finnes flere metoder å få til å endre navn på en kolonne, her vises en metode som alltid fungerer.

Legg først inn oversettelsestype = 8 ved å taste inn 8 eller dobbeltklikke i feltet og velge 8

Gå deretter i feltet tabellnr. Dobbeltklikk i feltet og man får opp dialogboks. Velg her i hvilken tabell man ønsker å endre navnet på en kolonne. I mitt eksempel velger jeg Aktører (kunde).  Trykk OK.

Gå deretter inn i feltet kolonnenr ved å dobbeltklikke og finn frem feltet som skal få nytt navn.

Skriv deretter inn det man ønsker at feltet skal hete i feltet Norsk (og svensk, dansk ++)

Feltet har nå endret navn overalt i Visma. Også når man skal hente frem felter i skjermbilder.

Merk! Om man har endret navnet på en kolonne som beskrevet i begynnelsen av dette brukertipset, vil dette overstyre det som er gjort i oversettelsestabellen.

Kommentarer
Undrar
CONTRIBUTOR *
av Undrar

Hvordan finn er det opprinnelige navnet på kolonne som har fått nytt navn?

EddieBratli
VISMA
av EddieBratli

Hei
Velg Tekster fra ikon i verktøylinjen og sett "Originale".
"Brukerdefinerte" viser eventuelle overstyrte tekster.
VB_tekster.JPG

 

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community.

Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"