Mine områder
Hjelp

Midlertidig redusert mva lav sats fra 12% til 6%.

18-03-2020 12:31 (Sist oppdatert 06-04-2020)
  • 11 Svar
  • 3 liker
  • 8558 Visninger

Endring av merverdiavgift for lav sats endres fra 01.04.2020 og reduseres fra 12% til 6%.
Ref. Skatteetaten: https://www.skatteetaten.no/satser/merverdiavgift/

 

Løsningen i Visma Business er å gjøre endring i tabellen Merverdiavgift.
Raden for lav sats må endres slik at kolonnen for "Sats" settes til 12, kolonnen "Ny sats" til 6 og kolonnen "Fom. dato" til 01.04.2020.

Eks. 

MVA_lav_sats.PNG

 

 

 

 

 

Alternativ løsning for å håndtere eventuelle avvik i April (periode 4) kan være å sette Fom. dato til 02.04.2020 slik at bilag med 12% mva kan føres med valuteringsdato 01.04.2020.

 

Kommentarer
EddieBratli
VISMA
av EddieBratli

Endring av merverdiavgift for lav sats endres fra 01.04.2020 og reduseres fra 12% til 6%. 
Ref. Skatteetaten: https://www.skatteetaten.no/satser/merverdiavgift/

Løsningen i Visma Business er å gjøre endring i tabellen Merverdiavgift.
Raden for lav sats må endres slik at kolonnen for "Sats" settes til 12, kolonnen "Ny sats" til 6 og kolonnen "Fom. dato" til 01.04.2020.  

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous (Oppdatert ‎06-04-2020 14:13 ( )

For de av dere som benytter Visma dokumentcenter så synces ikke denne endringen over til dokumentsenteret når man setter inn f.o.m dato 01.04.2020. Mva beregnes ikke i konteringslinjen. Jeg måtte opprette en ny mva kode og legge inn 6%. Da funket det. Noen som vet hvor feilen er?

 

Kjører forøvrig versjon 14.10.1 av VB og 14.10.2 av VD

EddieBratli
VISMA
av EddieBratli

Dette er testet i Visma Business versjon 14.10.1 og versjon 14.10.2 av Visma Document Center og fungerer.
Mulig årsak kan være at dato for fra og med dato i tabellen Merverdiavgift ikke er satt riktig eller at ny sats ikke er satt. 
Fungerer denne avgiftskoden riktig i Visma Business?

Sol-og-sommer
CONTRIBUTOR *
av Sol-og-sommer

Ser at vi har brukt feltet "ny stas" i 2018 da denne steg fra 10 til 12 %. Dette skulle sikkert vært gjort på en annen måte. Kan jeg nå endre denne slik at sats er 12% og ny sats 6 % siden det er så lenge siden forrige endring eller vil dette klusse til mva rapportene for 2020?

EddieBratli
VISMA
av EddieBratli

Ja, det kan du. Sats og ny sats har ingen innvirkning på mva rapport. Mva sats/ny sats gir beregning av mva på transaksjoner. 

TLB
CONTRIBUTOR *
av TLB

Når leverandør av kasseløsning sier at vi må opprette en "tlbakefallskonto" for å kunne levere omsetningsrapport for innlasting i Visma Business. Har dere forslag til hvordan denne kontoen skal se ut?

AnFr66
PARTNER
av AnFr66

Hei.
Ser at det begynner å nærme seg siste dag på redusert sats. Har dere fått noen indikasjoner på om lav sats skal fortsette? Eller må alle kundene endre tilbake til Ny sats 12 % fra og med 01.10.2021?

Marius Stemmen
PARTNER
av Marius Stemmen

Heisann,

 

Slenger meg på AnFr66 sitt innlegg over. Endringen gjelder tom 30 september (https://www.skatteetaten.no/satser/merverdiavgift/). Vi har begynt å få et par henvendelser fra kunder om endring tilbake igjen til gammel sats. Har dere noe mer informasjon?

Marius Stemmen
PARTNER
av Marius Stemmen

Er i såfall prosedyren å sette Ny sats = 12 %, og fom. dato = 01.10.2021 på radene med Mva nr for lav sats der vi nå har hatt fom. dato = 01.04.2020 og Ny sats = 6 %?

EddieBratli
VISMA
av EddieBratli

På radene med Mva nr. for lav sats må følgende kolonner endres:
Sats = 6 (%),  Ny sats = 12 (%) og Fom. dato = 01.10.2021

Marius Stemmen
PARTNER
av Marius Stemmen

Fint, takk for tilbakemelding.

Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"