Mine områder
Hjelp

Hvordan pakke ut en zip-fil

04-03-2016 18:35 (Sist oppdatert 16-07-2019)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 1494 Visninger

Ved store menger data blir de ofte zippet slik at de tar mindre plass ved sending på epost o.a.

Et eksempel på en slik zip-fil er når vi sender ut flettefiler i forbindelse med integrasjon av KS-Håndbok inn i DI-Office Byrå.

Ved mottak av flettefilene ligger de i en zip-fil.  For at programmet skal få tilgang på filene, må filene pakkes ut.  Lagre zip-filen først.  Åpne windows utforsker og finn igjen filen du har lagret.

Høyreklikk på filen KS Komplett 2016-1 For DI-Office Byrå (flettekoder).zip, velg "Extract to KS Komplett 2016-1 for DI-Office Byrå (flettekoder)".

Extract eller pakk ut som det vil stå på en norsk versjon av windows har flere valg. 

I forbindelse med flettefilene i eksemplet her, ønsker jeg å pakke alle filer til en mappe siden det i DI-Office Byrå henvises til hvilken mappe filene ligger.

I andre sammenhenger kan andre flettemåter kanskje være bedre. Se under bildet hvilke andre valgmuligheter som finnes.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er også mulig å gjøre andre valg ved utpakkingen:

  • Extract All... (pakk ut alle): Det kommer opp en boks du selv kan velge hvor du vil lagre de utpakkede filene til.
  • Extract files... (pakk ut filer😞 Det er her mulig å velge litt mer avansert måte å pakke ut på.  Her kan du blant annet bestemme om du skal overskrive eksisterende filer. Om du får spørsmål om overskrivelse og så videre.
  • Extract Here (pakk ut her):  Dette valget gjør at alle filer blir pakket ut på samme plass som zip-filen ligger.  Du får ikke gjøre noe tilleggsvalg før den pakker ut.
  • Esctract to "xxxxxxx" (pakk ut til "xxxxxx"):  Dette valget vil automatisk lage en mappe med samme navn som zip-filen hvor programmet pakker ut alle filene i denne mappen.

 

 

Bidragsytere
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"