Mine områder
Hjelp

Kom selvangivelsen i forkjøpet

15-03-2016 20:45 (Sist oppdatert 25-07-2019)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 952 Visninger

Med den nye innsynstjenesten Mine inntekter og arbeidsforhold i Altinn, kan du hele tiden sjekke hvilke opplysninger arbeidsgiveren din rapporterer om deg til det offentlige.

Finale profil-022

 

Kilde: Skatteinfo (utgitt av Skatteetaten)

Nå gjør Skatteetaten, NAV og Statistisk sentralbyrå det enklere for deg å ha oversikt over dine lønns- og ansettelsesforhold.

 

 

 

Kom selvangivelsen i forkjøpet

Med den nye tjenesten Mine inntekter og arbeidsforhold i Altinn må du ikke lenger vente til selvangivelsen kommer for å avdekke eventuelle feilrapporteringer fra arbeidsgiveren din. Nå kan du sjekke at arbeidsgiveren har rapportert det trekket som skal betales for deg.

– Dessverre er det også slik at det er en del useriøse arbeidsgivere som av ulike grunner unnlater å rapportere inn forskuddstrekket uten at ansatte er klar over det. Med denne tjenesten vil du raskt avdekke slike tilfeller og kan kontakte din arbeidsgiver, sier avdelingsdirektør Torstein Hoem i Skatteetaten. Tjenesten gir deg oversikt over inntekter, forskuddstrekk og arbeidsforhold som arbeidsgiveren har rapportert på deg hittil i år. Har du flere arbeidsgivere, får du oversikt over alle.

Hva gjør du hvis du ser feil?

Oppdager du feil, må du kontakte arbeidsgiveren din. Det er arbeidsgiveren, eller den som har sendt inn opplysningene, som kan rette dem opp. På den måten kan du hjelpe både arbeidsgiveren og deg selv med at opplysningene stemmer.

Tjenesten Mine inntekter og arbeidsforhold finner du på altinn.no, under Skjema og tjenester. 

– Vi er opptatt av åpenhet i forvaltningen. Med denne tjenesten gir vi alle inntektsmottakere innsyn i hvilke opplysninger som arbeidsgiver har innrapportert, og du kan sjekke om opplysningene som er registrert på deg er riktige, sier Hoem.

Tjenesten er tilgjengelig nå. Arbeidsgiverne har ikke innsyn i rapporten om deg, og det er ikke mulig for arbeidsgiverne å se at ansatte benytter seg av tjenesten.

Bidragsytere
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"