Mine områder
Hjelp

Periode-/årsavslutning

06-12-2013 23:10 (Sist oppdatert 30-09-2019)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 2423 Visninger

Visma Global genererer automatisk inngående og utgående balanse mellom år/perioder. Du kan derfor ha flere regnskapsår aktive, og noen tradisjonell årsavslutning er derfor ikke nødvendig. Men det er likevel en del ting å huske på.

Du må selvsagt disponere og bokføre åretsresultatet. Deretter anbefales det at du kjører ut
råbalanse, hovedboksutskrift, aldersfordelt saldoliste på reskontro og åpne poster på
reskontro pr 31.12. Så kjøres 6.termin av momsoppgjøret.

Når disponering av resultat og oppdatering av mva for 6.termin er ferdig, kan du velge å
sperre regnskapsåret for videre føring. Sperring av periode og utskrift av diverse lister i
forbindelse med årsoppgjøret, kan du starte via Rutiner / Diverse regnskap Periode-/Årsavslutning.

 

årsavslutning.png
Markér hvilke lister du skal skrive ut, hvilken skriver de skal til, og velg Utskrift av merkede lister. Deretter sperrer du perioden for videre føring. I feltet Sperring av periode (Kalendermåned) legger du inn 9-2019 og klikker på knappen Sperr periode.

 

Hvis det viser seg at du likevel må foreta føringer på foregående år, kan du velge Opphev
periode. Være klar over at IB/UB endrer seg og du da bør ta ut nye lister.

Eksportere årsoppgjør

Ønsker du å eksportere data til et årsavslutningsprogram for videre behandling av
årsoppgjør, kan dette gjøres via menyen Verktøy / Eksporter data / Systemdata.

Markér hvilke dataformat du skal eksportere til. I feltet Dataområde og fil foreslås filnavn. Endrer du ikke noe her vil filen legge seg på område C:\Documents and Settings\Mine dokumenter\Brukerxx\Visma Global\. Dette kan du overstyre.

I feltet Utvalg kan du gjøre utvalg på diverse felt. Hvilke utvalg avhenger av hvilke format du velger. Det gis informasjon om hvilke valg du har på de forskjellige formatene.

Bidragsytere
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"