for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Det er ikke lengre mulig å sende en A-melding der ansatt har positivt skattetrekk for en måned. Det er lagt inn kontroll ved innsending av A-melding og i kontrollrapporter for A-melding. Grunnen til dette er at du får feil i a-meldingen hvis en ansatt har positivt forskuddstrekk for en måned. Ved innsending av a-melding vil du få denne meldingen:
Dersom du sender inn A-melding for en lønnskjøring der en ansatt har positivt skattetrekk totalt i perioden, så vil du få et varsel om dette ved innsending av A-melding og på rapportene
Visma Lønn sjekker de valgte lønnskjøringene og summerer akkumulator 935 og 937 pr. ansatt for alle kjøringer på samme periode og år.
Eksempel på feil og korrigering av dette:
Ansatt har fått feil utbetalt lønn i august, dette har blitt korrigert i oktober, og du har da fått feilmelding ved innsending av a-melding pga positivt skattetrekk.
1. Opprett en trekkfri kjøring i august.
2. Før tilbake feil utbetalt lønn på samme lønnsart som ble brukt, med negativt fortegn.
3. Før skatten med positivt fortegn sånn at denne går i 0 eller et negativt beløp på den ansatte i periode 8.
4. Før nettobeløpet på en lønnsart som ikke har a-meldingsnummer eller skatt/aga, f.eks lønnsart 300 - Refusjon diverse utlegg, sånn at totalbeløpet på kjøringen blir 0.
5. Se gjennom rapportene og godkjenn kjøringen.
6. Send lønnskjøringen til a-meldingen for periode 8. (Hvis dette er mer enn en måned tilbake i tid anbefaler vi å sette på haken for "Sende korreksjoner" i utskriftsparameteret til a-meldingen, sånn at du ikke får med ansattopplysninger på andre ansatte enn den som er med i den aktuelle kjøringen.
Nå har du korrigert august, og nå må du korrigere det positive skattetrekket på oktober, sånn at du får sendt a-melding for oktober.
1. Opprett en trekkfri kjøring i oktober.
2. Før tilbake feil utbetalt lønn på samme lønnsart som ble brukt.
3. Før skatten med negativt fortegn sånn at denne går i 0 eller et negativt beløp på den ansatte i periode 10.
4. Før nettobeløpet på en lønnsart som ikke har a-meldingsnummer eller skatt/aga, f.eks lønnsart 300 - Refusjon diverse utlegg, med negativt fortegn, sånn at totalbeløpet på kjøringen blir 0.
5. Se gjennom rapportene og godkjenn kjøringen.
6. Send korrigeringslønnskjøringen til a-meldingen, sammen med kjøringen som opprinnelig skulle sendes for periode 10.
Relaterte brukertips
I dette brukertipset har vi samlet alle relevante brukertips og spørsmål for deg som migrerer eller har migrert fra Visma Lønn til Payroll.
Jeg ønsker å migrere til Payroll. Hvordan går jeg frem?
Dette gjør du ved å trykke på "Flytteknappen ".
Vi anbefaler at du tar kontakt med din Visma Partner før du utfører punktene i "Flytteknappen".
Hva bør jeg tenke på før jeg går over til Payroll?
Dette har vi skrevet mer om i brukertipset "Nyttige tips og rapporter ved overgangen til nytt lønnssystem". Vi anbefaler at du setter deg godt inn i punktene skrevet her.
Beholder jeg tilgangen til Visma Lønn?
Dette har vi skrevet mer om i brukertipset "Nyttige tips og rapporter ved overgangen til nytt lønnssystem". Vi anbefaler at du setter deg godt inn i punktene skrevet her.
Bør jeg sende ut lønnsoppgavene før jeg bytter lønnssystem?
Ja, vi anbefaler at du sender ut lønnsoppgaven fra Visma Lønn før du går over til Payroll.
Finnes det kurs på Payroll?
Ja, du finner kurset her og er inkludert i ditt Payroll abonnement.
Kan jeg få testbruker / testfirma på Payroll?
Dette kan du lære mer om her.
Hvor finner jeg en oversikt over alle klientene jeg har i Visma Lønn?
Følg dette brukertipset.
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Email: kundesenteret@visma.comCopyright © 2022 Visma.com. All rights reserved.